معرفی رشته تئاتر

از بازی تا بازی های نمایشی

جزوه ای برای آموزش تئاتر و بازیگری از الف تا ی

تقدیم به شما عزیزان  و هنر جو یانی که از سال ها

پیش  با من همراه بودند ،من همیشه عاشق تئاتر بودم و  خواهم بود ،تقدیم به همه ی عزیزانی که با آنها  تمرین کردم و اجراء داشتم  حتی یک شب !

قر بان شما

جعفر صابری

راستی این کتاب سال ۱۳۷۷ به چا پ رسیده بود…

به نام خدا وند بخشنده و مهربان

جزوه ی حاضر قسمتی ازتلاش چندین ساله حقیر است دررابطه با معرفی رشته تئاتر بویزه برای کودکان و نوجوانان که آن را تقدیم میکنم به تمام هنردوستان بویژه اهل تئاتر

 

عکس فوق از حضور دانش آموزان مدرسه راهمایی شهید همزه سیدالشهدا در جبهه های غرب کشور 14/11/1362 میباشد که دو تن ازآنها  به نامهای محمد شریفی و منصور رحمانی به درجه شهادت نائل شده اند.

جای عکس

 

 


دستورالعمل مل فعالیت های بازی های نمایشی در مراکز کانون

به منظور شناخت و استفاده هرچه بهتر از فعالیته ای نمایشی برای کودکان و نوجوانان لازم و ضروری است که مطالب درج شده کاملاً توجه شود

1- آموزش مربیان نمایشی براساس مطالب جزوه بازیهای نمایشی ، نحوه گزینش مربی ، نحوه آموزش ، نحوه بکرگیری درمراکز کانون

 2- برگزرای جلسات  توجیهی رابه کلیه مربیان فرهنگی به منظور توجیه و بر شمردن اهداف بازیهای نمایشی و حمایت بیشتر ازاین نوع فعالیت .

3- اعزام مربیان نمایشی و یا استفاده از مربیان فرهنگی در مراکز به منظور تبلیغ ، ثبت  نام و برگزاری کلاسهای نمایشی

4- هرمرکز میتواند به تناسب استقبال اعضاء 1 الی 3 گروه نمایشی درهر جنسیت داشته باشد.

5- بکارگیری حداقل یکی یا دو کارشناس و یا مسئول نمایشی که آگاه و متخصص در مسائل مربوطه به تئاتر کودک باشد.

6- اعلام آمادگی مراکز و گزارش از از چگونگی تشکیل گروه های نمایشی درمراکز با قید اسامی اعضاء هرگروه به منظور رسیدن به برنامه ریزی  بهتر و انسجام درفعالیت بین مراکز

7- بازدیدو نظارت دقیق از کلاسها ورودن آموزشی آن  وارائه گزارش  به مسئولان بالاتر با مدیر منطقه تهران

8- هدایت مربیان و اعضای کانون به منظور استفاده بهتراز قعایتهای نمایشی

9-تشکشیل جلسات بازیهای نمایشی بصورت فصلی وانتقال  تجربیات ، مشاهدات وارائه نقطه نظرات و رهنمودهای جدید که بیشتر جنه آموزی و کاربردی داشته باشد.

10-معرفی کتب و قصه ها ی که دارای  باردراماتیکی میباشد تا بتواند دربازیهای نمایشی کودکان ودر خلق نمایش خلاق مورد استفاده قرار گیرد.

11- برگزاری فستیوال یا جشنواره فوق ، مستلزم دستورالعمل دیگری میباشد که فهرست مطالب آن به شرح زیرباید تنظیم گرددد.

الف)شرایط برگزاری

ب)نحوه برگزاری در سطح مراکز کانون

                                     درسطح حوزه

 درسطج استان تهران و بصورت مرکز

ج)نحوه گزینش و همانگی بین گروها

د)سئولیت برگزاری هر مرحله (درسطح مرکز ،حوزه و استان )

ه)زمان و مکان  برگزاری

 

حضوردانش آموزان در جشنواره دانش آموزان در منطقه 16 تهران به همراه صاحب اثر

جای عکس

 

 

 

 


توضیح: هدف از برگزاری فستیوال یا جشنواره بازیهای نمایشی کودکان ،انتخاب گروه های نمایشی برتر، مسابقه و برنده شدن نمی باشد،بلکه به منظور انتقال تجربیات کودکان و فراهم آوردن زمینه بروز خلاقیتهای آنان در یک جمع بزرگتر  وهمگانی ، اما کودکانه  مورد نظر است.

12 -کشف وارائه نظرات مثبت و سازنده و کسب تجارب و اطلاعات  مفیدتر و تدوین مطالب به منظور دست یابی به روشهای کاربردی نمایش خلاق   

باتشکر

 

فهر ست مطالب

مقدمه:

مشخات کودکان از 6تا 12 سالگی

تقسیم بندی دوران کودکی

الف)تیل محددو

ب)تخیل آزد

ج) دوران گرایش به واقعیت

نظریاتی در مورد بازی

تقسیم بندی بازی ازدیدگاه پیاژه

اهداف و فوائد پروشی بازی

بازی تقلید

 همبازی شدن با کودکان

نمایش کودک

 تقسیم بندی نمایش کوک

ویژگی بازیهای دراماتیک

اهداف نماش خلق و بازیهای  نمایشی

شیوه  برائی کلاس

 شروع کلاس یا مرحله آماده سازی

زمان بندی برنامه کلاسها

 توضیحات مربوط هکلاسداری

شروع کلاس یامرحله آماده سازی

انواع آماده سازی

نمونه ها

آمادگی مربوط به بیان و تکلم

بازی با کلمات و جمله سازی

 پرورش حواس

روشهای بازی نماشی خلاق

بداهه سازی هبری شونده

 نموونه ها

مزیتهای این روش

بداهه سازی آزاد

 بداهه سازی براساس محیط ومکان

بدا سازی براساس شخصیت وموضوع

خلق شخصت

خلق موضوع

تمرین

بدا سازی براساسآخرین مجه

 بداهه سازی براساس اشیأ ومواد

بداهه سازی براساس تصویر

بداهه سازی براساس مسائل روزمره

مزایای روشهای بداهه سازی آزاد

بداهه سازی مطالعه

 شیوه اجرای نماش خلاق

 مزیتهای این روش

نکته

 پانتومیمی

 تابلو سازی( مجسمه سای)

میمیک ( حالت چهره)

حرف با  آینه  پیشنهاد یک روش برای پانتومیم

اعمال نمایش

قصه های نمایشی

اشعار نمایشی

 نمایش عروسکی

 یادآوری

 

مقدمه:

امروزه از امور هنری به عنوانابزری موثر و مفید در جهت رشد و شکوفایی وپربار نمودن امور فرهنگی و همچنینی تعادل به بخشین به رفتار و تعالی بخشیدن به رفتار افراد وگروهای اجتماعی به نحو احسن اتفاه مشود.لازم به ذکر است  که هر چقدر دامنه تجربیات فرد محددو باشد ه همان میزان هم تأثیر پذیری فرد بالاتر میرود وازآنجا که کودکان و نوجوانان  به لاظ اطلاعات و تجربیات  محدود به زمان هستند و تجربیات اندکی اززندگی دارند قالبیت پذیرش آنها بسیار بالاست واز هر مسئله خواه مستقیم و غیر مستقیم متأثر میشودن ،تقلید میکنندو الگو میپذیرند.

پس با این توضیح کوتاه حساسیت، برنامه ریزی دقیق کاملاًمشخص میشود و لذا باید با عنایت به مسائل پرورشی، تتربیتی و شناخت کامل ا کودکان و نوجوانان گامهای اساسی برای این قشر فرهنگی وآماده ، برداشته شود تادراینده  به لحاظ روحی و فکری در شرایط  کاملاً متعادلی  قرار گیرند و سلامت هر جامعه ای نیز در گرو  همین اصل عینی تعادل روحی است که میتوانند درشرایطی مختلف شخصیت خودرا حفظ و سالم نگاه دارند

گام اول برای برنامه ریزی و شرط  موفقیت دراین امر بینش وآشنائی است در پرورش نوین سعی میشود ،کودکان شناخته شوند ،استعداد ها و رغبتاهیشان شناسائی شود ، تا پرورش در جتی صحیح هدایت شود و به خطا منجر نشود

 خواجه نصیرالدین وطوسی در کتاب اخلاق ناصری میگوید:

 بهتراست که در طبیعت کودک دقت ونظر کنند وازرفتار  کردارش بفراست دریابند که علاقه و ذوق چه کاری را دارد اورا ه  همان کار وادارند.

 

مشخصات کودکان از 6تا 12 سالگی

از نظر بدنی: ضعیف امادر حال  رشد

از نظرروحی: متغیر ، پذیرای شدید و جستجوگر بدنبال  الگو

از نظر اخلاقی: دارای صفات فطری پاک و انسانی

روه هم رفته دارای پشتکار و مفید وارزیابی کننده  وواقعیات وازآنجا که دوران کودکی دارای اهمیت فراوانی است ،نباید مستقیماًدرآنها نفوذ کرد و باید شرایط را ونه ای  فراهم آوورد  که از خود به گزینش و انتخاب شایسته دست زند.

درواقع برایش محیطی پر از نشاط  خوشرویی ؛ اعتماد وصداقت ، جوشش و همکاری ایجاد کرد .محیطی توأم با شادی آرامش

تقسیم بندی دوران کودکی

برای  کودکان سه دوران قید شده است

الف) دوران کودکی  تا قبل از دبستان تحت عنوان  ( تخیل محدود)

ب) دوران دبستان                                                                                                                     تخیل آزاد

ج )دوران گرایش به واقعبت

 الف) تخیل محدود “

این دوران خاص کودکان تا قبل ازدبستان  است .کودک دراین دوران پذیرش دنیای وافعیت و مادی راندارد .البته باید متذکر شد که دراین دوران، کودکان قدرت تخیل به دنیای  ماورالطبیعی را هم  ندارند و تخیل آنها  در همان محدوده درک کودکی باقی میماند.به قولی آنها استنباط ویژه  ای برای دنیا دارند  واقعیات را  با خود درنظردارند مانند زندگی کردن کودک با عروسک ، ویژگی برجسته این دوران نیاز شدید کودک به بازی است

ب) تخیل آزاد :

دراین دوران  کودک  آمادگی دارد موجودات انتزاعی و موجوداتی که بطور عینی قابل مشاهد ه ودرک نیستند وبه عالم واقع وجود ندارند  درذهن مجسم و قابل درک کند کلاًبچه ها دراین دوران به شدت لذت میبرند  خوشحال هستند.

ج) دوران گرایش به واقعیت :

دراین دوران به واسطه پیوستگی  به گروه و کارهای جمعی درک و اقعیات اطراف  به دنیای واقعی  روی می آورند . البته دراین دوران نوع  گرایش بین جنس دخترو پسر متفاوت میشود . این مرحله دوران حساسیت ، شکاکیت ، اعتراض و سمامجت است. آنها برای یافتن نظامای ارزشی تلاش میکنند و با توسل به پشتوانه های  عقلی دنیایایدبه آلی برای خود میسازند .

نظریاتی در مورد بازی :

کوکان درسر تا سرزندگی به تقلید ازبزرگترها عمل میکنند (می نویسند ، نگاه میکنند ، کار میکنند ، پذیرائی  میکنند…)

بررسی این نوع فعالیتهای کودکان میتواند یررشته های باراشی برای شناخت کودکان وانگیزه های رفتاری آنان باشد

افلاطون از جمله کسانی  است که ارزش علمی بازی را شناسائی میکند و سفارش میکند  که به کودکان  خود ابزارهای واقعی کوچک بدهید.

 ارسطو نیز معتقد است کهادی کودکان را تشویق کرد تاآنچه رادربزرگی به طور جدی  انجام خواهدن داد بصورت بازی انجام دهند

از میان متفکرا ن آلمان در قرن  نوزهم دو نفر به نامهای شالوScgallor   ولازارس lazars  کتابای درباره  بازی وشته اند . کار گروس karal Grs  استاد  فلسفه  درمورد  بازی معتقد است:

اگرحیوانات بازی میکند برای آن است که بازی برای مباز درراه بقا مفید است زیرا بازی مهارتهایی  را به هنگام بزرگی در زندگی مورد مورد نیاز است . تمرین داده تکیل میکند . کودکان نیز باید مهارتهای خودرا بوسیله تمرین کاملند . آنها باید بازی کنند. بازی انگیزه ای عمومی برای ترین دادن غریزه هاست وارتباط نزدیکی با تقلید دارد .

هنوز هم عده ای اعتقاد دارند که بازی  نوعی تمرین است.شالو معتقد  بود  که نیروهای را که نزدیک به اتمام هستند تجدید میکند.لازارس بازی را در مقابل کار وتنبلی قرار میدهدو از تفرح فعالانه به عنوان بازگرداننده نیرودفاع میکند.

لوف اگلیسی  هربرت اسپنسر Herbert Sancr   با  نوشتن اثر خود به نام اول روانشناسی دراواسط قرن نوزدهم چیز را که اینک   تئوری  انرژی  اضافی  بازی شناخته میشود بوجو آورد و معتقد بود که کودکان برای دفع انرژی اضافی است که  بازی میکنند.

فردریک ون شیلر ،شاعر آلمان در قرن هجدهم، بازی را تجلی  انرژی  فراوان و منشاءهمه هنرها  میداند

البته شاید  پاره ای  ازاین نظریات کامل  نباشد  ونارسائی داشته باشد .زبرا که بزی  میتواند به عنان یک انکیزه  هم عمل کند . مثلاً اگر کودکی  که ازیک گردش  طولانی خسته  شده   قول یازی در خانه  داده شود  او دوباره زرنگ وبا نشاط مشودو به سرعت و دوان دوان  خو را به خانه  می رساند وصرفاً نمیتوان  گفت برای بازی انرژ  ی اضافی لازم است.

روانشناسان امروزی معتقدند  که بازی برای  کودکان مانند  نفس شیدن یک امر طبیعی است و برای رشد ضرورت دارد ومی گویند سن کودک مقتضی بازی و فعالیت و جنب جوش است.

امام جعفر صادق  میفرماید : بگذارید فرزند شما بازی کن .این حدیث نمایانگر اهمیت بازی دروران  کودکی است ودرباب اهمیت و نقش بازی درسالم ساز  جسم و روح همین بس که پیامبرعظیم الشأن  اسلام نیز با بچه  ها بای میکردند  و موجبات شادی آنها را   فراهم  می آوردند.

دریک تقسیم بندی که از مراحل پرورشی دراسلام آمده است قیده شده که مرحله اول پرورش یعنی از طفولیت  تا 7 سالگی  دورانی است  که کودک شدیداً به بازی  نیاز دارد و در مرحله دوم پرورش عی از 7 سالی تا 12 سالی  با  ز هم  نیازمند  به بازی  است اما  صورت بازی فرق میکند  وبه  جنبه های اجتماعی و گروهی نزدیک  میشود.

دکتر جعلی مظلومی در کتاب کلیدهای تربیتی و تعلیمی  نکاتی درمورد بازی میگوید که به چند  مورد آن اشاره  میشود

–         بازی برای بچه ها درس است نه تفریح

–         – دوره بازی،دوره آزاد فرزند است

–         بازی از امر لازم فزند است ،اما بازیهای  جهت دار (که هم لازمه زندگی است  و هم  احیاناً سرعت آموز ،سبقت دهنده  و مقاومت بخش) ونه فقط سرگرم کننده

–         بازی کودک در س  زندگی اوست و نمایش از سیر درونی او

به هر حال  بازی را نباید  به  بازی گرفت که کار اساسی تعلم و تربیت کودکان است.

ژان  پیاژه  در کتاب کودک چگونه فکر میکند   میگوید:« بازی  اساساً یکی ساختن  واقعیت با خود است  یعنی صورت  عینی  دادن به آموخته ها

یکی  ازویژگیهای بازیهای کودکان این است  که واقعیت راآنقدر  که با خواسته ای خود  مطابقت پیدا کند  تغییر میدهد و با دنیای  واقعی خود نزدیک میسازد . در واقع ، واقعیت بیرونی را با  خواست  درونی  خود تطبیق  میدهد.

کودک  از زمانی  که بتواند  خوب و بد را بشناسد به بازی  علاقه مند  میشود و ازیک سال  به بعد به بازی های  علاقه پیدا  میکند  که حرکت بدنی داشته باشد

پیاژه  میگوید 4 نوع  بازی  وجود دارد :

 1- بازیهای ورزشی  که اختصاص  به هر سنی دارد

 2- بازیهای که جنبه لذت ، نشاط و حرکات زیبا دارد.

3- بازیهائی  کایه ای که کارش حل وفصل کردن کشمکش های کودکان است  بازی  وسیله ارضاء سوالهای جوب داد ه نشده است

4- بازیهای دارای اسلوب و قوائد

آنتوان سیمونویچ  در کتاب  گفتارهای درباه  تربیت فرزندان  مطالبی درمورد بلزی میگوید که به ضرورت و اختیار  ، اهم مطب ذکر میشود.

بازی در زندگ کودکان آنقدر اهمیت  دارد که فعایلت  وکار و خدمت  درزندگی بزرگسالان .

 هررفتاری که کودک در حین بازی  دارد  ازبسیاری  جهات  در بزرگسالی دررفتار و کار  او هویدا  میشود . بنابراین تربیت  فرد آینده ، قبل از هر چیزی  دربازی  شکل  مگیرد . کودک غالباً  بازی را  خیلی زود آغاز  میند و شدیداً بزی را  دوست دارد .

 وی معتقد  است : در هر بازی خوب  قبل از هر چیز تلاش  مبتنی  بر کارو  تلاش  مغزی  نهته  است و نباید بابازیهای غیر عال که صرفاً منجر به هاج  وواج  شدن کودک میشود وفعالیت های جسمی وذهنی  نداردو فاقد  هرگونه ابتکار است  کودک را مشغول  ساخت.بلکه بازی باید  توأم بافعالیت  مجدانه وتلاش باشد.بازی مانند کار مسئولیت آوراست  .کار ، هدفها  اجتماعی را دنبال  میکند،اما بازی با هدف های اجتماعی  رابطه مستقیمی  ندارد  رابطه اش  غیر مستقیم است . پس باید  توجه داشت که بازی  یگانه ذوق و شوق وکه نباشد و اورا به کلی  از هدفهای  اجتماعی دور نکند. ثانیاً دربازی آن  ملکات جسمی  روی پرورش یابد  که برای  کاردرآینده  ضروری است.

آنتوان سیمویچ میگوید : بازیهای  کودکان  از چند مرحله رشد میگذرد  ودرهر مرحله مستلزم روش  خاص برای رهبری است

مرحله اول: 

 این مرحله تا قبل از 5 یا 6 سالی اطلاق  میشود . از خصوصیات مرحله اول  این است که  کوک ترجیح میدهد که تنها  بازی کند و به ندرت  اجازه میدهد که کسی با او شرکت  کند. در این مرحله کودک دوست دارد بااسباب بازیهای  خود بازی کند. درین مرحله استعدد شخصی کودک رشد مییابد. البته نباید  ترسید که کودک درنتیجه بازی درتنهایی  خود  خوه شود  بلکه  باید  این امکان را داد تا کودک  درتنهایی بتواند  بازی کند . اما باید مراقب بود این دوره زیاد طول نکشد

جان گرایی و جان بخشیدن به اشیاء و اسباب بازی   جزء خصایص روحی کودکان محسوب میشود. کوک دربازی  خودرا تصفیه روانی  می کند  وابته  تصفیه روانی ذدر سالهای  اول دبستان  هم وجود دارد همچنین  دراین مرحله  کودکان  مفاهیم عقلی را درک نمیکنند . مفهوم زمان را  درک نمیکنند . آنها تنها  حال  را میفهمند و آینده  و گذشته رادر ک نمیکنند.

با اندکی دقت نظر ازروی بازی کوذکان  میتوان   ناهنجاریهای آنها  را تشخیص داد در مررحله اول  کودک نمی تواند  علاقه جمعی باآنها  پیدا کند . باید دربازی های انفرادی  به او آزادی  داد و نباید  همبازی  را به او  تحمیل  کرد زیرا  چنینی تحمیلی  باعث تباهی روحه بازی درکودک  میشود  وعادت  میکند  که عصبانی شود  و یاهیاهو راه بیندازد .  همچنین  دراین مرحله روح تجاوز کاری کودک   بسیار چشمگیر  است  وباید بدانیم  که اوبه مفهومی یک مالک است.

 بعضی از کودکان زودتر و زی دیرتر بازیهای انفرادی  را رها  میکنند و به بازی های  انفردای  رارها  میکنند وبه ازی های جمعی روی میآورند. معمولاً این گذزبه صورت ازدیاد  علاقه  کودک   به بازی  های پر تحرک  در فضای  بازصورت میگیرد

مرحله دوم

درمرحله دوم بازی کودکان دشوار تر است .آنها وارد صحنه وسیع تر جامعه میشوند . مرحله دوم تا سن یازده و داوزده سالگی ادامه دارد. درمرحله دوم کودک بارفتن به مدرسه  به عضویت اجتماع درمیاید  اما اجتماعی کودکانه! نه انضباط سخت باید داشته  باشد  نه کنترل شدید اجتماعی .

 میتوان گفت که مدرسه شکل  انتقال به مرحله سوم بازی است زیرا  که هم به او توصیه میشود و هم اینکه یک کنترل اجتماعی بر کودکان  حاکم میشود.

مرحله سوم

درمرحله سو کودک کاملاً به عضویت جمع درمیاید  واین جمع نه تنها  جمع بازی است  بلکه جمع کار و تحصیل هم میباشد  وبیشتربه صورت بازی های ورزشی و بازی های نامیشی در می آید و عمدتاً این  بازی ها با هدفهای مشخص  تربیت فکری  ، جسمی  با قاعده  واز همه مهمتر با مفاهیم علاقه جمعی و انضباط جمعی پیوند میخورد.

اهمیت و فواید پروری بازی

– بازی یکی   از عوامل در سلامت و رشد جمعی و عقلی و روانی،؛  عاطفی  کودکان  است و موجبی برا ی آموزش اصول و قواعد  زندگی  به آنهاست .

 – کودک عاشق بازی است و شاید شدید ترین  محرومیت برای  او آن باشد که ازبازی محروم شود.

 -کودکی که همواره بازی میکند اخلاق فردی و اجتماعی او از کودکی  که پیوسته خمود و منزوی  در گوشه  ای آرام  خزیده بهتر  است

– بازی اراده کودک را تقویت میکندواوراوادار میکند   که بازی را مظفرانه  به پایان  برساند .

– بازی  نه تنها  برای تقویت جسم و تولید  تندزستی  لازم است بلکه میتواند  درپرورش  دماغی و اخلاقی  نیر مفید باشد .

– بازی ، هوش و فکر و عزم رادر کودکان پرورش  میدهد .

هر چه بازی  بیشتر  تحرک داشته باشد  بیشتر موجب شادی و نشاط روح میشود.

–         همه جا برای کودک صحنه بازی  است و این جنبه درسنین  ابتدائی  بیشتر است . صد البته فعالیت و علاقه مندی کودکان به بازی نشانه  سلامت روح است

–         بازی نمونه کوچکی اززندگی است وصفات و اخلاقی که لازمه زندگی روزمره است براثر بازی در کودکان تولید میشود .

–         – بازی در عین اینکه  وسیله سرگرمی است ، دارای جنبه آموزندگی و سازندگی نیز میباشد .

در برخی موارد ، ارزش اشتغال کودکان به بازی بیش از ارزش کتاب خواند ن است .

–         بازی اگر خوب و اندیشه طراحی  شود  به کودک فرصت میدهد تا به تقویت  جنبه های  جسمی ، ذهنی ، روانی و عاطفی  خود بپدازد .

–         بازی برای کودک یک امر کاملاً طبیعی است  وروانشناسان   امروزی معتقدند  که بازی  برای کودک ماند نفس کشیدن یک  امر  حیاتی  وضروری  است . لذا نباید  ازشیطنت کودکان  در سالهای اول مدرسه نگران  بود زیرا کودک مقتضی بازی  وفعالیت و جنب و جوش است

–         بازی حس کنجکاوی کودک را  برمی انگیزد  وقدرت وابتکار ذهنی اورا به حرکت در میاورد و درس اعتماد به نفس را به آنها  می آموزد.

–         از نظر  عاطفی فرصتی پیش می آید  تا تمایلات عاطفی خودرا  متعادل کند  و عواطف درونی خودرا  دربازی  بروز دهد.

–          بازی جنبه آموزشی دارد  زیرا   که بازی  به کودک  می آموزد  که برارسیدن به هدف باید نقشه بکشد  مشکلاتش را حل کند  ونقش دیگران رابازی   کند

–         بازی باعث میشود  که کودک  بتواند  در جمع زندگی گروهی درآید  و بتواند  با دیگران  رابطه صحیح برقرار کند و همکاری  وفعالیت های گروهی  راآموخته و تمرین کند.

–          بنا به مقررات و قوانین  خاص هربازی  و اجبار به رعایت ان  قوانین باعث میشود که اصول انضباطی واخلاقی  رادر زندگی  جمعی فراگیرد.

بازی  تقلید

به نظر محققان بیشتر هناصر  تشکیل دهند ه بازی ،  جنبه تقلیدی دارد  وتقلیدرامیتوان در برابر بازی قرار داد . بخشش اعظم بازیهای کودکانرا تقلید کارهای دیگران  و کارکرد اشیاء تشکیل میدهد .البته نباید فراموش  کرد که تقلید و تخیل  باهم اختلاف دارند.

تخیل عبارت است  از ترکیب کردن دوباره وجوهی از یک حادثه بتا شیو های نو.

وتقلید  عبارت است  از  تولید وانعکاس مجدد رویداد ها  به همان  شکل و شیو های  که درابتدا وجود داشته  است

البته باید اضافه کرد این تعریف دقیقی از تقلید نیست چرا که تقلید شامل  انواع گوناگونی ازرفتارآدمی است .

1- تقلیدگاه ناخودآگاه صورت میگیرد  وتقریباً غیرارادی است ماندن  تقلید کردن  حرکتهای  فیزیکی ولدین

2- آن است که کودک  تحت تأثیر رفتار دیگران انجام  میدهد که به این گونه از تقلید  تقلید ارادی میگویند.

 حال که بازی تا حد زیادی جنبه تقلید دارد  اگر در بازیها الگو ارائه شود  والگوها مورد تقلید قرار گیرند  میتوان  گامهای  موثری در جهت پرورش و تربیت کودک برداشت.

3- یکی دیگراز جنبه های  تقلید یادگیری و فراگیری  از طریق مشاده است

4-  ازانواع  دیگر تقلید میتوان به بازی در نقش  دیگران اشاره کرد که عبارات است از تکرار حالات  و اعمال دیگران  که  کودک دیده یادرباره آن شنید ه است.

تأثیر تقلید تا بدانجا است  که گفته شده که تقلید در تعلیم و تربیت کودک و سازندگی  او به مراتب بیشتر از پند  واندرز دادن اثر دارد . تقلید  بصورت  ناخودآگاه  صورت  می پذیرد  واحتیاجی  به تذکر ندارد .

 همبازی شدن با کودکان

 یکی از طرق پرورشی شخصیت کودک همبازی شدن با کودکان است و کارهای  کودکان در موقع بازی  و همچنین  سخنانی که میگویند  حاکی ازطرز تفکر وروحیه آنهاست و نشان دهنده درجه شخصیت  آنان  است .بزرگسالان  میتوانند در ضمن بازی  با کودکان به درجه  هوش و مراتب لیاقت  معنوی آنا ن پی ببرند . شرکت اولیاء و مربیان دربازی  کودکان  موجب علاقه مندی کودکان  به آنها  میشود. همچنین برگسالان  با شرکت  دربازی  کودکان میتواندن بسیاری ازاصول اخلاقی و انسانی رابه آنها  آموخته وروح  تعدل  و همکاری  رادرآنها  زنده  نمایند.

جای عکس

 

 

 


بازدید دانش آموزان از خانه صبا  همراه با صاحب اثر درسال  1370

                                                             

 

 

 

نمایش کودک

اگر که بپذیریم نمایش در ساده ترین شکل آن  عبارت باشد از(الف) در نقش (ب)  درحالی که (ج ) آنرا تماشا میکند ، می توان گفت بخش عمده های ازبازی کودکان  رانوعی خرده نمایش دانست زیرا کودک وانمود میکند  که کس دیگری است  و یا نقش اورا بازی میکند  .البته با این اختلاف  که کودک  نوعاً برای خودش و نه برای تماشاگر بازی میکند.

 نکته قابل تأمل  درمورد نمایش این است  که بنیاد نمایش بر مبنای  بازی استوار است . بچه ها از سه سالگی  دوست دارند  نقش بازی کنند ( کفش بزرگترهارا می پوشند )،با تلفن بازی کردن وحرف زدن  از 5 سالگی  ب هبعد بازی کودکان  خیلی جمعی میشود  .ماندن مهمان بازی ، پلیس بازی   و….. کودکان  خودشانرا در غالب آ ننقش ها فر ومیبرند .

تقسیم  بندی نمایش  کودک

بازی های نمایشی   کودکا ن را  میتوان به سه دسته تقسیم نمود.

1- بازی های تخیلی

 2- نمایشی  خلاق یا بازی های ددراماتیک

 3- بازیهای  نمایشی  که دارای  متن از پیش تعین شده هستند  وبه لحاظ شکل اجرا دسته سوم  را میتوان  ه 4 گونه دیگر تقسیم بندی نمود.

یکی از مهمتربن ویژگی های  نمایشهای  تخیلی  کودکان  فاصله گذاری  است . کودکان دراینکه بازی میکنند  به همدیگر تذکر میدهند وطرح بازی رااز نو میریزند.

آنها حتی دوست دارند براساس  داستان های که  میشننوند  ویا برایشان اتفاق  میافتد  بازی  کنند  آنها با استفاده  از کمترین  امکانات بدون اینکه درتخیل آنها  کاستی ایجاد شود دکورا عوض میکنند  مثلاً برای در کوچه از در کمد  اطاق  استفاده  میکنند  وبرای  جداسازی خانه  ازبالش  و یا پرده استفاده  میکنند .حتی اگر نقش  پدرو مادررابازی میکنند  لزومی نمی بینند  که لباس آنهارا به تن کنند  و یا مانند بابا  ریش و سبیل داشته باشند . باهمان  حالت خود  بهبازی  ادامه میدهدن  وبرای  این شیوه فاصله گذاری  کاملاً طبیعی  عمل  میکنند و بازی آنها حالت غیر تصعنی ندارد.

هیچکدام از عوامل  ازقبیل  کم بودن افراد ، نبودن دکوروغیره باعث نمیشود  بازی  و یا نمایش  خودرا قطع کنند و یاانجام ندهند. هیچگاه برای انجام بازی  طرح  ازپیش  تعیین شده ندارند و جالب آنجاست که  در حین بازی طرح  وداستان بازی ا به وجود می آورند  وازاین نظر مانند  تئاتر بداهه سازی عمل میکنند.

الف: نمایهای عروسکی که خوددارای  تقسیم بندی جدا گانه  ای است  وبه انواع  روشهای  عروسکی  و تکنیک های  خاص آن مربوط میشود از جمله آن روش ها

 می توان  به:

عروسکهای انگشتی

 عروسکهای میله ای  یابا طومی

عروسکهای نخی پ عروسک های سایه ای

 ب:  نمایشهایی که به وسیله بزرگترها  برای کودکان انجام میشود

ج:  نمایشهایی که توسط  خود بچه ها بریا خودشان انجام میشود

د:  نمایش های  سنتی و مراسمی  که شامل آئین ها  ورسومهای بومی است  که هم مورد توجه کودکان  است  وهم مورد توجه بزرگترها  ماندن  نمایشهای خیمه شببازی

ویژگی  های  بازی  های نمایشی تخیلی

 این بازی ها و نمایش ها  ازبازی های ورزشی  و غیره کلاً جدا ست و کودکان غالباً  درقالب  شخصیتی دیگر قرار میگیرند ( پدر، مادر،  معلم ،  هواپیما، پرنده

اینگونه بازی های نمایشی دارای  عوامل نمایشی هستند  مانند : صحنه  دکور ، لباس و گریم ،  البته در حد  محدود  و مناسب و گاهاً ازبرخی از عوامل  واقعی  استفاده  میکنند.

نمایشهای خلاق یا بازی های دراماتیک

 ادامه این بحث تا به انتها  درمورد نامیش خلاق و بازی های دراماتیک میباشدو لازم است مربیان محترم کانونهاب پرورش فکری  کودکان و نوجوانان با دقت نظر به مطالب مطرح شده توجه نشان دهند زیرا که جنبه های  کاریردی آن تا حد زیادی  میتواند مورد استفاده مراکز کانو ن قرار گیرد  ودر جهت رشد و پررور ش آنها  موثر واقع شود.

قبل از ورد وبه بحث لازم است  پاره ای ازاهداف پرورشی نمایش یادآورشود:

اهداف و فوائد تئاتر خلاق مودکان

1- یکی از فوائد تئاتر خلاق کودکان  به روش خلاق ، آموزش ادبی و تحلیل ادبی است

2-دیگر از فوائد  ،پروررش مهارت گوش کردن و تمرکز در گوش دادن است . زیرا که کودکان  وقتی قصه را میشنونددرشنیدن دقت  میکنند  وبرای درک مطالب  باید  در گوش دادن تمرکز  داشته باشند

3- غنی شدن گنجینه لغات وتسلط بر زبن ومهارت بیانی . از آنجا که کودکان بامتن آشنا  میشوند  گنجینه لغات آنان  گسترش  مییابد  و چون  میخواهند  متن را بازی کنند  برزبان تسلط پیدا میکنند.

4-اندیشدین خلاق  یکی دیگر از فوائد تئاتر خلاق است  .بدین معنی که کودک قصه و یا موضو عی را که برایش  گفته  میشود  با ذهن  خودآن را خلق  میکند . دربیشتر موارد از حد متن فراتر میرود  واین ناشی ازاندیشدن خلاق است . حتی در موادر یکه جمله ای رافراموش کرده باشد ، آن را باجمله ها و حرکاتهای دیگری پر میکند این عامل باعث خلاقیت دراندیشدن  میشود

5- تبدیل نمایش از حالت انتزاعی به حالت ملموس و عینی شدن است یعنی اینکه از حالت کلمات و جمله خارج شده  وآن را همراه بابازی و به عمل دراوردن ملموس وعینی میکند.

جای عکس

 

 

 

 

صحنه نماشنماه قندیل نوشته و کارگردانی صاحب اثر در سال 1376

جای عکس

 

 

 

                                                                   6- دربالا بردن مهارت ارزیابی موثراست. ازآنجا که کودکان در مورد بازی های یکدیگر بحث میکنند باعث میشود که مهارت ارزیابی پیدا کنند.البته ممکن است در وهله اول به جای ارزیابی ، ایرادگیری کنندو ارزیابی موثر نباشد . این وظیفه مربی است که باید راهرامشخص کند  تا از حالت ایرادگیری  به ارزیابی  موثر مبدل شود وفردی نیک اندیش و تحلیل گر شود.

7- کاربرردهای آموزشی  نمایش  خلاق یکی دیگراز فواید نمایش است . غالباً از نمایش خلاق  به عنوان  وسیله کمک آموزشی  استفاده میکنند . خیلی از مضامین ، مفاهیمی که مشکل است که کودک به آن علاقه مند شود  رامی توان از طریق نماش خلاق  انتقال داد.

وقتی ارائه مطلبی همواره بادیدن هم باشد تأثیرش  ماندگار تر میشود و بیشتر در ذهن کودکن  میماند و باعث میشود که دیرترفراموش شود . درواقع باتکرار مطالب از طریق بازی مفاهیم وومطالب  شیرین ترو با عمق بیشتری  انتقال پیدا میکند و کودک راحت تر یاآن ارتباط برقرار میکند.

8-پرورش حواس به ویژه قدرت حافظه . کودک ابتدا باید کلیات داستان وموضو ع نمایش رادر ذهن بپروراند تا بتواندآن را بازی و خلق کند . همین عامل باعث میشود  که مهارت حفظ کردن درآنان رشد یابد واین قوه بدرستی پرورش و تربیت یابد.

9- پرورش قوه استدال . کوداکن از طریق گفتار و اعمال خود  دربازی به روابط و  علت و معلولی نمایش و  حوادث آن پی میبرند  وباعث پرورش قوه استدال آنها  میشود

10-مهارت های بدنی  آنها پرروش می یابد . ازآن جا که بازی مستلزم حرکت است  درحین بازی آنها  بر اندام های خودمسلط  میشوند و مهارت های بدنی کسب  میکنند.

11- نمایش باعث کنترل  عاطفی آنان میشود . یعنی اینکه وقتی نقش آدم بدی را بازی میکند  در حین بازی  خودرا فراموش میکند  ونقش اورا بازی میکند واین امر باعث میشود  از نظر عاطفی بتواند  خودرا کنترل کند.

 12- درک موقعیت ها و فعالیت های گروهی  درآنان  باعث حس همکاری ، ایثار ووحدت در گروه میشود.

13- باعث خودشناسی و شناخت دیگران میشود . هنگام نمایش کودکان شخصیت  خودرا بهتر میشناسند و به توان  خود پی میبرند.  همچنین زمانی  که درنقش دیگران قرار میگیرند  باعث میشود  که شخصیت های دیگری را نیز تجربه کند  واین امر نه تناه موجب شناخت دیگران میشود بلکه قوه درک  اورا  دررابطه با شناخت دیگران  قوت میبخشد

14- از نمایش میتوان  به عنوان یک وسیله روان  درمانی استفاده کرد. اصولاً کودکانی  که دارای اختلالات روانی هستند  حرف کشیدن ازآنها مشکل است . چون میترسند  و ازنتیجه  حاصله واهمه دارند . اینگونه کودکان  نمیتوانند  بادیپگران  ارتباط برقرار کنند ، خجول هستند ، قدذت حرف زدن  ندارند  احساسات خودرا بروز نمیدهند.امااز طریق نمایش خلاق  میتوان  به ریشه های ناسازگری و اختلالات روانی کودک  پی برد. زیرا او در هنگام بازی احساسات خودرابروز  میدهد وازآن طریق  میتوان  به ناسازگاری ها پی برد .

یکی دیگراز روشها این است که  مضامینی به کودکان داده میشود  تا آن را به صورت  فی البداهه بازی کنند . عمدتاً درطول بازی کودکان یکسری  از مکنونات خودرا بروز  میدهند  ودرگیریهای خود را آشکار میسازند.

15-نماییش خلاق به کودکان اتماد به نفس میدهد. خجالت آنها راازبین میبرد،ترسشان میریزد . ازلکنت زبان آنها کاسته میشود و هنمچنین در مورد کودکانی که بزهکار و ناسازگار هستند  نمایش باعث میشود که دارای هدف شوند و معمولا به یک تعادل میرسند و ممکن اسیت تا مدتی از شدت اعمال  ناهنجار او کاسته شود.

از جمله سایر موارد  میتوان  به نکات زیر اشاره نمود

16-تمرین ادای کلمات و طرز مواجهه باافراد در هنگام گفتگو

17- آداب معاشرت  و گفتگو

18- تقویت روحیه اجتماعی

19- آشنایی با مشاغل و فنون

20- تقویت عواطف خانوادگی

21- طرز برقراری  ارتباط  صحصیح  با دیگران

22- آشنایی  با مسائل   گوناگون  زندگی

23- ترغیب  به کاووش وجستجو و کنجکاوشدن

24- آشنایی  با مسائل  گوناگون  زندگی

25- برانگیختن احساس  مسئولیت و گسترش این حس

26- شوق به مطالعه و گسترش دامنه دانستنی ها

27- پرورش صحیح عقل ومنطقی فکر کردن

28- تربیت ارزشهای اخلاقی

 اصولاً برای فعالیتهای نمایشی کودکان  از (6تا12)  سالگی   فهرست  مطالب  ومتون  از پیش تدوین شده    ومنظبطی وجودندارد. این امرباعث شده که مدرسین و مربیان علاقه مند  به نمایش کودک براساس  سلیقه  و تجربیات شخصی خود محتوای دروس راانتخاب  کنند  . اما   لازم به ذکر است که تنها  باسیستم مناسب می توان  مبانی واقعی  واصولی این فعالیت  نمایشی را تجلی و رشد داد .

اهمیت نمایش خلاق و بازی های دراماتیک

آنچه کودک در بای  و فعالیته ای آزاد نمایشی می آموزد در هیچ کتاب و کلاسی  آموخته نمیشود . امروزه در جوامع پیشرفته به دلیل  اهمییت  فعالیت  های نمایشی «بازی های دراماتیک » جزءبرنامه های آموزشی مدارس  گنجانده شده است . زیراکه به این اصل روانشناسی  پی برده اند  که کودکان وقتی  داستان میخوانند  به موضوع و شخصتهای آن علاقه مند میشوند و خودرا با خصائص قهرمان ها  داستان  همانند و یکی  میکنند.

بوسیله بازی های دراماتیک گروهی از کودکان  ونوجوانان  تجربه  مستقیم یاغیر مستقیمی  را دوباره  زنده  میکنند . بازی  های دراماتیک برخلاف عقیده  رایج برخی معلمان  ومربیان  نه تنها   موجب  اتلاف  وقت نمی شود ، بلکه از ساعت های درسی برای  کودکان و نوجوانان  مفید تر خواهد بود.

 بازی های دراماتیک فرصت خوبی است برای رشد ئ تکامل و تغییر  عواطف کودکان ، بازیهای دراماتیک میتواند بهترین روش برای آموزش تندرستی  به عادتهای مفید ، اصول  اخلاقی و نطرهای  سالم در مراکز کانون و یا  هرمرکز تعلیم و تربیت  باشد .

گاهی ممکن است  از خودبپرسیم درنمایش کودک میخواهیم چکار کنیم و منظور ازانجام این امور چیست؟

 در پاسخ باید گفت  میخواهیم در حد امکان  به احساسات ، علائق و خلاقیت کودکان و نوجوانان  پاسخ مثبت بدهیم.

درواقع نمایش کودک ، فعالیتی  است خلاق و قابل مقایسه  با هنر  کودک . بدین خاطر پاسخگویی میل خلاقه است.

دردوران کودکی و نوجوانی میل خلاقه به عنوان یک حقیقت در نمایش  کودک و نوجوان  مورد نظر قرار میگیرد و بسیار قابل  توجه است .زیرا فعالیت نمایشی  به میزان وسیعی به وجود او  به عنوان یک شخص نیاز مند است. اوباید از قوه تخیلش  استفاده کند.ازبدن و صورتش برایبروز احساساتش  سود برد ولازم است برای اجرا درآوردن اعتماد به نفس پیدا کند.

او میتواند حس مشاهده اش رابرای بررسی وت وصیف شخصیت بکار گیرد و درک مستقیمی ازآنچه  دراطرافش میگذرد ذداشته باشد . درواقع درک اجتماعی  آنلن  بابررسی و مطالعه شخصیت  گسترش  مییابد . علت  ومعلول رفتارهای  انسانی را تجربه میکنند.

از بازی نمایشی میتوانیم دامنه عواطف و هیجانات  آنان را  در موقعیت قابل نظارت کشف کرد وبدین ترتیب از  کیفیات خلاق  وهمین طور جنبه های منفی این  حالات آگاه شویم . این توع فعالیت میتواند  ذهنو جسم و عاطفه راآزاد کند  واین رهائی عواطف  ازقبیل تنفر  ، پرخاشگری  ، ترس … باید  توسط مربی مورد ارزیابی  قرار گیرد وآن گاه به عرصه عمل  خلاق فرخوانده شود. بدین ترتیب  به آنان آموخته  میشود  تابا هیجانات خود سازش  پیدا کنند و بیاموزند  چگونه برآنها مسلط شوند .

بطور  خلاصه  برانیم تا از طریق بازی های نمایشی  خلاق ، انسانی  حساس، شکیبا،  با تخیل، هدفدار، آگاه و باهوش  پرورش دهیم . گام اول  و مهمترین  عامل  برای فعالیت ، ایجاد فضای امن برای بروز  احساسات آنان  میباشد . کودکان میتوانند توانی های خودرا به کار گیرند  ودرنتیجه  به لحاظ جسمی  وروحی غنی شوند .زیرا ای نقعالیت در محیطی انجام  میشود  که کاملاً امن و بی خطر است .

قبل از برشمردن شیو ه های اجرلائی بازی هایی  نمایشی  خلاق لازم است که شیوه بر پایی کلاس به اختصار توضیح داده شود.

شیوه برپایی کلاس

 برای رسیدن به نتیجه مطلوب  و جلوگیری از اتلاف و قت در کلاس  باید سیستم برنامه ریزی  شده  کلاس را به جریان درآورد  که به عنوان  پیشنهاد  این روش معرفی میشود.

1- شرووع  کلاس  یامرحله آماده سازی .0تمرینات مربوط به آماده سازی )

2- گسترش کلاس و اصل درس ( تمرینات مربوط  به بازی های  نمایشی خلاق  یا بازی های دراماتیک که شامل  انواع بداهه سازی ، پانتومیم ، اعمال نمایشی

، قصه های نمایشی ، اشعار نمایشی  و نمایش عروسکس میشود)

3- پایان بخش کلاس

 زمانبندی برنامه های کللاس

 1- شروع کلاس یا مرحله آماده سازی  بین 15 تا 20 دقیقه

2- گسترش  کلاس و اصل درس بین 35 تا 45 ئقیقه

3- پایان بخش کلاس  بین 5 تا 10 دقیقه

 توضیحات مربوط به کلاس داری

1- از اهداف نمایش خلاق آگاه و مطمئن باشید.

2- همیشه با تمرینآماده سازی کلای را شروع کنید .

3- نگذارید خستگی بر کلاس حاکم شود زیراکه خستگی و ملامت منجر به بدرفتاری  میشود و کلاس رااز مسیر  خدو  منحرف میکند

4- برای گروههای اجرا کننده وقت تعیین کنید تادر قالب زمان  کارهای خودرا دسته بندی و منظم کنند.

 5- کمتر به بحث های تئوری پرداخته شود

6-در وهله اول بگذارید خوذشان  اعضا ء گروه  را انتخاب کنند.

 7- هرگز در مرز رضایت  قانع و ساکت نشوید

 8- بدانید که هدف بازی  نیست بلکه پیشرفت شخصی آنهاهست  که باید  مقدم بر همه چیز باشد

9- به بازیگوشی های شاگردان پاسخ صحیح و مثبت بدهید.

10 – سعی شود در کلاس ادبیات مأنوس  و علاقه مند شودن و ادبیات بهآنها  شناخته شود

 11- کلاس محل امنی برای رشد باشد وباید مورد تمسخر قرار نگیرند و بااطمینان بازی  کنند

12- کاری کنید کهانها کاملا ً برای انجام  فعالیت اعتماد به نفس پیدا کنند.

شروع کلاس یامرحله آماده سازی

 مهمترین اصل در هنگام آماده سازی  کودکان دادن انظباط به آنها و ایجاد روح تمرکز بریا  دریافت مطالب کلاس است .

کودکان را باید وسیله  اصول ونشانه هایی که بتواند همه فعالیت ها را  هماهنگ  نماید آگاه ساخت تا  از شلوغی جلوگیری به عمل آید . به عنوان مثال میتواند به آنها  تفهیم کنید. اگر صدای بهم زدن دست شنیدند  یعنی اینکه هیچ کاری انجام  ندهند  و تنها به مربی توجه کنند  واگردوبار پشت سر هم  دست زده شد یعنی اینکه درهر حالتی که هستند بایستند و حرکت نکنند.  درادامه  همین عمل اگر صدای دست برهم زذن به گوششان رسید میتوانندبه حرکت درآیند.

برای درک مطالب  از طرف کودکان  کار رابا انجام اعمال دارای حرکت شروع کنید . مطمئن باشید انجام این حرکات برای آنها  لذت بخش خواهد بود و آمادگی های لازم رابه آنها میدهد.

شروع کار شاید رضایت بخش نباشد . اما لازم است که مربی در این مورد صبور باشد . در جلسات  بعد  با تکرار این مطالب نتیجه ارزشنمندی بدست میآید .

 انواع آماده سازی

این  فعالیت ها نه تنها برای آماده سازی بسیار  لازم و مفید است  بلکه فضای شاد و خلاق  برای کوکان  ایجاد میشود  که صد البته با دقت نظر لازم،آنها را میتوان به طرف هماهنگیهای جمعی و نمایشی سوق داد .

برای تفهیم بیشتر مطالب  نمونه های ازآماده  سازی  بریا شما در نظر گرفته شده است ، دقت فرمائید.

 نمونه ها

1- از کودکان بخواهید ردکی دایره با حفظ  فاصله  به صورت هماهنگ  حرکت کند . کمک م این حرکت به دویدن تبدیل  شوداما سعی شود ضمن هماهنگی به صورت

 موزون حرکت رادامه دهند .سپس  میتوانند  بابرداشتن هرسه گام همزمان همگی دست بزنند. تکرار این حرکت باعث میشود  که کودکان به یک هماهنگی  جمعی برسند. خواهید دید که کودکان ازاینکه تحرک لازم را از نظر بدنی به کودکان  میدهد.

بعد از کسب این آمادگی  میتوانید آنها را راهنمادی کنید که بعد از برداشتن هر سه گام 2 یا 3 بار پشت سر هم  دست بزنند  تا فضای کابرای آنها متونع ترو پر تحرک ترباشد .

2- ازآنها  بخواهید بدون صدا در سالن حرکت کنند. این حرکت میتوانند  به صورت هماهنگ و یا میتواند  بنا به ذوق کودکان طراحی شود. زمانی که در حرکت هستند  دست زده شود .آنها بایدردرهر حالتی که هستند  مثل یک مجسمه  خشک(فیکس) شوند . توجه داشته باشید در هنگا م فیکس شدن نباید هیچکدام  ازاعضای آنها  حرکت کند . حتی مردمک چشم  عد از مکثی کوتاه  که به تناسب زمان تمرین  میتواند  کوتاه و یا بلند  باشد دست زده میشود وآنها ادامه حرکت میدند. هرچقدر حرکات کودکان تند باشد، فیکس شدن وآغاز حرکت دوباره  برای آنها لذت بخش تر خواهد بود.

3- در فضای سالن به صورت آزادانه قدم بزنند و سپس هر کدام در غالب یک شخصیت بروند و حالات و حرکات راانجام دهند. در مراحل بعد  میتواندن انواع  پرندگان ، چرندگان،  حیوانات جنگلی، موتورسیکلت ، ماشین وهواپیما ی جنگی را تصور کنند ودر هنگام حرکت بادادن علامت ( دست بر هم زدن ) آنهارااز حرکت باز نگاه داشت . یعنی اینکه فیکس شوند وسپس  با دست برهم زدن دوباره حرکت خودرا  ادامه دهند .این تمرین قدرت حرکت و توانای کودکان را توقف ، تمرکز و ایجاد حرکت دوباره ، بالا میبرد

4- حالتهای مخحتلفی بهآنها  داده شود وآنها بصورت حرکات نمایشی آنرا بازی  کنند . مثلاً ماندن یک درخت بلند بایستند – یک پیچ تاب دار – یک درخت انبوه از برگ و میوه – یک درخت بدون شاخ وبرگ – یک درخت شکسته – مردی چاق  در حال راه رفتن – مردی چاق در حال  دویدن – لاستیک یک ماشسن در حال چرخیدن _ پرنده ای که ناشیانه پرواز میکند – پروانه ایکه به آرامی پرواز میکند- شناگری که بامهارت دراب شنا  میکند – وصدها نمونه این چنینی که ذهن خلاق شما و کودکان  میتواند آنرا تصور کند.

در مرحله بعد همین تمرین رادو به دو میتوانید انجام  دهید  مثلاً دو نفر که بایکدیگر پینگ وپنگ بازی میکنند-  دو نفر که بایکدیگر والیبال بازی میکنند – دو نفر  که با هم بدمینتون بازی میکنند. –دو نفر که همدیگرابوسیله طناب به دنبال خود  میکشند .  دو نفر که میزی را جابه جا میکنند . صدها نمونه اینچنینی.

5- برای کسب آمادگی های بیشتر  جسمانی   میتوان  ماندن  تمرینات  معرفی شده زیر کودکان رابه حرکت و بازی واداشت .

-بصورت گروهی چیزی را بشکنند

– دو گروه شوند و به صورت پانتومیم ، مسابقه طناب کشی را  فرضی انجام دهند.

-قایقی رابا پارو زدن به ساحلی برسانند

  – از یک کوه صعود کنند

 -به یک تخته سنگ فشار بیاورند و آنرا جابه جا کنند

 – دربآهنی رابا تلاش زیادباز کنند

-اتومبیلی رادر سربالایی هل  دهند .

-شئی سبکرا  بلند کنند

-شخص مجروحی را بدوش بکشند

 -تیرک چوبی بلندی را  حمل کنند

روشن است که این تمرینات  میتواند  حالتی شاد و لذتبخش و یا دردناک داشته باشد . مربی جهت عاطفی و نوع محرکات راتنوع  بخشد و همچنین باید توجه داشت که کشیدنها ؛ فشار دادناه ، بلند کردنها  وسایر موارد در چهار جهت جلو ، عقب، بالا و پائین  انجام شود  تا عدم  هماهنگی و سوء اثر حرکات خاصل نشود

 آمادگی های مربوط به بیان و تکلم

 بعد از کسب آمادگی های جسمانی لازم است که تمریتنهای نیز در مورد بیان درسطح بسیار ابتدائی  اما مفید برای آناه  در نظر گرفته شود. این تمرینات نه تنها روحیه نشاط آوری به کودکان میدهد بلکه قدرت تمرکز  ، بیان مطلب ، سرعت بیان، قدرت بیان،  سرعت عمل و سرعت انتقال  آنها را  افزایش  میدهد.

بازی با کلمات و جمله سازی

به منظور تمرکز و حضورذهن بیشتر بهتراست دریک دایره  به صورت منظم بنشینید . کلمه ای انتخاب شود  و هر کدا م از کودکان با رعایت چرخش ازراست به چپ ادای همان  کلمه ، کلمه دیگری بهان اضافه کنند .(توضیح اینکه اضافه کردن کلمات باید به منظور ساختن یک جمله باشد)

جای عکس

 

 

 

 

 

 

 

نمایشنامه توابین نوشته و کارگزدانی صاحب اثر در سال 1364 آباده  که دو تن از بازیگران آن به درچه رفیع شهادت نائل آمده اند (شهید خدابنده و شهید حمید طهماسبی)