پول
یکی از ارزشهای نشان و شخصیت هر ملت ارز مالی و ریالی میباشد که بارزترینش همان اسکناس و سکه رایج در کشور است!
صد ها سال است که ملت ها از روی همین سکه ها واسکناسها ارزیابی می شوند و نقش نشانه های ارزنده هر ملت بر روی هر یک از این سکه ها و اسکناسها نشان دهنده فرهنگ ،تمدن و مدنیت آن ملت می باشد.
متاسفانه چندیست با مورد تمسخر قرار دادن این هویت ملی توسط افراد نابخرد ارزش واقعی آن در کشور ما به سخره گرفته شده و اخیرا نیز به عنوان تراکت های تبلیغاتی مورد مصرف قرار می گیرند که نشان از بی ارزشی بیشتر آن می باشد .
وقتی شاگردی در پاسخ به معلم خود که سوال می کند چرا اصل اسکناس را در کاردستی چسباند ای می گوید چون قیمت گچی آن بیشتر از خود اسکناس است ! انسان وا می ماند چه بگوید!
وقتی سکه های با ارزش را افراد سودجو جمع آوری نموده و بجای واشر استفاده می کنند و یا با آب کردنش به قیمت بیشتری می فروشند این یک فاجعه ملی است !
امیدوار هستیم تا اولاً خود مردم به این موضوع بسیار اهمیت داده و به هیچ عنوان به پول کشور توهین نماید و دوماً مسئولان با بکارگیری روش های مناسب از این گونه رفتار های هنجار شکن جلوگیری نمایند .
یا حق
جعفر صابری
موضوعات مرتبط: سر مقاله
سوگند پرچم
سوگند پرچم
(من) ( به اين پرچم مقدس) (که مظهر استقلال ميهن من است )
(سوگند وفاداري ياد ميکنم) ( زنده باد ملت) ( پاينده باد ميهن)
(برقرار باد پرچم جمهوري اسلامي ايران)
سوگند و قول اعضاي سازمان پيش آهنگي ايران:
(من به شرف خود سوگند ياد مي کنم) ( که به اندازه توانايي ام)
( وظيفه خود را نسبت به خدا، ملت ، ميهن انجام داده)
( مقررات و منشهاي پيش آهنگي را اطاعت کنم)
( هميشه به مردم و بني نوع خود ياري و مددکاري کنم)
(تن خود را توانا) (خرد خود را بيدار) (و روان خود را پاک نگه دارم)
قانون و منش هاي دختران و پسران سازمان پيش آهنگي ايران:
( 1- شرف و امانت) (2- پاسداري) (3- ياري و نيکوکاري)
(4- برادري – خواهري) (5- ادب)
(6- شفقت به حيوانات- حفظ محيط زيست)
(7- اطاعت) (8- خوشرويي) (9- صرفه جويي) (10- پرهيزگاري)
(11- پاکی و راستی) (12- شجاعت)
عصر روز دوازدهم آذر ماه سال جاری سالگرد پیشاهنگی کشور و آغاز هفته نیکو کاری نشست انجمن دوستداران پیشاهنگی کشور برگزار شد.
تقدیر از پیشاهنگان بخصوص جناب آقای مهندس مقدس زاده
زوج پیشاهنگ آقای هاشمی و همسرش
شهر غریبه بی تفاوت
خیلی وقتا ما آدما از کنار واقعیت های زندگی که در اطرافمان هستند به سادگی می گذریم و خواسته یا ناخواسته آنها را نمی بینیم.
کارگری که با ابزار کارش هر روز صبح در کنار خیابان نشسته به انتظار کار،دست فروشی که تمام دارای خود را در مقابلش روی پارچه ای پهن کرده و یا مغازه داری که در مغازه اش چیز زیادی نیست و بیشتر قفسه ها خالی است و یا با یکی دو جنس قدیمی پور شده یا نوجوانی که کونی به بزرگی چند برابر اندامش را حمل میکند که پور است اززبالهایی که ما در سطل ها ریخته ایم و یا زنی با چادر سیاه که کنار بسرانش نشسته و جوراب و لیف حمام میفروشد !
ما میبینیم و یا نمی خواهیم که ببینیم یا می بینیم ولی توجه نمی کنیم ،چه فرقی میکند وقتی هم که ببینیم و نتوانیم کاری نماییم!وقتی کسی از مشکلات و دردهایش می گوید و ما نمی توانیم کاری کنیم از آدم بودنمان بیزار می شویم و از بودنمان دل خسته دوست داریم کاری برای هم نوع خود کنیم اما در کار خود ماندیم !
دردها و رنج های هر کداممان که اهل فهم باشیم بسیار است اما چه سود که دستمان خالیست و رنج دیدارمان بسیار ،ما انسان هستیم و په سخت است انسان بودند و درد را دیدن !
عزیز همراه همین اندازه برایت بگویم که لازم نیست دنیا را تغییر دهیم و به همه کمک کنیم کافیست کمی انسانیت مان را زیاد کنیم باور داشته باشیم که رزاق خداست و برای هر چیز بی ارزشی تلاش فراوان نکنیم ،باور داشته باشیم که قرار است ما به اشیاء اطراف زندگیمان هویت بدهیم نه آنها به ما شخصیت !
باور داشته باشیم می توانیم با کمترین امکانات زیباترین زندگی را بسازیم و لازم نیست برای داشتن ساعتی خوشی تمام ساعت های لذت بخش زندگیمان را به سختی بگذرانیم .
خدا رحمت کند علی حاتمی را که در فیلم هزار دستان این دیالوگ را به یادگار نهاد:
ابوالفتح (علی نصیریان): ابوالفتح: رضا! وقتی مردهای همسایه آنقدر دیر به خانه میرَن تا طفلها بخوابند که نان از دستِ خالی پدر نخواهند، چه جای عشرت؟
و برای خودم و شما آرزوی آرامش و سلامتی دارم و این ترانه زیبا که علی زند وکیل هم خواند را تقدیم نگاه زیبایتان میکنم:
یا حق
جعفر صابری
ما از این شهر غریبه بی تفاوت کوچ کردیم از رفیق زخم خوردیم تا یه روزی برنگردیم
خونمون رو دوشمونه ما یه آه دوره گردیم ما واقعا با هم چه کردیم
ما غنیمت های بی رویای این جنگای سردیم زندگیمون کو ببین ما کشته های بی نبردیم
بی خبر از حال هم آواره ی دنیای دردیم ما واقعا با هم چه کردیم
تلخه اما با هم نبودیم ما آدمای شهر حسودیم خسته از کابوس رفتن دور از اون روزای روشن
بی تفاوت زیر این سقف کبود …
تلخه اما با هم نبودیم ما آدمای شهر حسودیم خسته از کابوس رفتن دور از اون روزای روشن
بی تفاوت زیر این سقف کبود …
پس بدین فرصت خنده هامو پس بدین شادی تو صدامو پس بدین قلب عشق آشنامو
لااقل پس بدین گریه هامو …
تلخه اما با هم نبودیم ما آدمای شهر حسودیم خسته از کابوس رفتن دور از اون روزای روشن
بی تفاوت زیر این سقف کبود …
تلخه اما با هم نبودیم ما آدمای شهر حسودیم خسته از کابوس رفتن دور از اون روزای روشن
بی تفاوت زیر این سقف کبود …
موضوعات مرتبط: سر مقاله
نشستی برای برگزاری تولد استاد ایرج خاج امیری در شهر نطنز با حضور دکتر مسسعود کریمی و دکتر مهر جردی و دکتر جعفر صابری
روز داوطلب
هفدهم آذر ماه مراسم روز داوطلب به همت دبیر خان داوطلبان سازمان های مردم نهاد و ستاد هم آفزایی سازمانهای مردم نهاد شوارای شهر تهران در سالن برج میلاد برگزار شد .
آب نیست!
وقتی آدما عادت میکنن به اینکه هروقت کلید برق را بزنن لامپ روشن بشه و یا شیر آب را باز کنند و آب بیاد وقتی عجب میکنند که چراغ روشن نشه و آب از شیر نیاد !
کتاب چه کسی پنیر مرا برداشت و یا خورد نوشته اسپنسر جانسون دقیقاً به این نکته از زندگی ما انسان ها اشاره میکند که چقدر به فکر آینده هستیم و چطور در حال زندگی میکنیم ؟
ما چنان درگیر زندگی حال هستیم که کمتر به آینده می اندیشیم آینده خود و فرزندانمان !اینکه به دنبال کسب درآمد بیشتر و یا ساخت ساختمان و کار هایی از این دسته بسیار مهم است و شایسته اما اگر جسم ما و یا محیط زیست ما به دلیل همین رفتار هایمان نابود شود چه ؟
ما هر روز صد ها و یا هزار ها بار به جسم و جان خود و دیگران لطمه میزنیم و نابود می کنیم آنچه سرمایه اصلی مان است ، نابودی محیط زیست یکی از همین موارد است که در دراز مدت به جان و جت معلمان نیز صدمه وارد می سازد .
بشر در کره خاکی کوچکی زندگی میکند که بسیار محدود است و امکاناتش کفاف این همه رشد و توسعه را ندارد !ما باید بدانیم بشر امروز که به فکر داشتن سرمایه از جمله طلا و جواهرات است اگر در اتاقی محبوس شود که هوایش به مرور کم می شود حتی با داشتن میلیارد ها ثروت خیلی زود جان خواهد داد.
ما باید بدانیم وقتی آب های آشامیدنی ما را نابود می سازیم خیلی زود از تشنگی خواهیم مورد!
و همینطور در زندگی هایمان وقتی داشته هایی مانند والدین ،فرزندان و یا دوستان و اقوام خود را از دست بدهیم دیگر این سرمایه معنوی را خواهیم داشت و رفتار ها و گفتار هایمان باعث این بحران خواهد شد! بحرانی که قبل از هر کس خود شما را نابود می سازد !
رفتارو گفتار های امروز ما نابود کننده آینده ما خواهد بود اگر به آنها بیندیشیم ،یکی از مهمترین تربیت های ما برای نسل بعد اندیشیدن به رفتار ها و گفتار هایمان است ما به عنوان والدین و معلمین یا دوستان باید به عزیزانمان البته بعد از فراگیری لازم برای خویشتن تربیت خوب اندیشیدن خوب گفتن و خوب بودن را بیاموزیم !
اینکه امروز فرهنگ رانندگی ما و یا برخورد های اجتماعی مان ضعیف شده نتیجه همین نداشتن تربیت اجتماعی است این که ما بعد از نزدیک به نیم قرن هر روز در برخورد های اجتماع ایمان کمتر اصول اخلاقی را رایت میکنیم به دلیل نداشتن تربیت لازم است و جای هیچ تعجبی نخواهد بود که نسل بعد از ما نیز به مراتب رفتاری ناشایست تر از امروز را تجربه نماید.
راهکار درست و منطقی این است که هرچه سریعتر به تربیت خویش مشغول شویم و باور داشته باشیم که با تربیت خیش تاثیر مستقیمی به تربیت دیگران و در کا جامعه ارائه خواهد شد .
توقع تغییر در دیگران آرزویی است محال و دست نیافتنی چرا که هم انسانها دوست دارند محیط زندگی شان تغییر نماید نه خودشان و این فاجعه است !
به امید این که رسانها و مسئولین امر تربیت اول به تربیت و بعد آموزش توجه لازم را داشته باشند و ما نیز به فراگیری درست زندگی همت نماییم و اول از خویش و بعد محیط اطرافمان کمک کنیم ،و در این خصوص به محیط زیستمان نیز توجه نماییم.
یا حق
جعفر صابری
موضوعات مرتبط: سر مقاله
آب نیست!
وقتی آدما عادت میکنن به اینکه هروقت کلید برق را بزنن لامپ روشن بشه و یا شیر آب را باز کنند و آب بیاد وقتی عجب میکنند که چراغ روشن نشه و آب از شیر نیاد !
کتاب چه کسی پنیر مرا برداشت و یا خورد نوشته اسپنسر جانسون دقیقاً به این نکته از زندگی ما انسان ها اشاره میکند که چقدر به فکر آینده هستیم و چطور در حال زندگی میکنیم ؟
ما چنان درگیر زندگی حال هستیم که کمتر به آینده می اندیشیم آینده خود و فرزندانمان !اینکه به دنبال کسب درآمد بیشتر و یا ساخت ساختمان و کار هایی از این دسته بسیار مهم است و شایسته اما اگر جسم ما و یا محیط زیست ما به دلیل همین رفتار هایمان نابود شود چه ؟
ما هر روز صد ها و یا هزار ها بار به جسم و جان خود و دیگران لطمه میزنیم و نابود می کنیم آنچه سرمایه اصلی مان است ، نابودی محیط زیست یکی از همین موارد است که در دراز مدت به جان و جت معلمان نیز صدمه وارد می سازد .
بشر در کره خاکی کوچکی زندگی میکند که بسیار محدود است و امکاناتش کفاف این همه رشد و توسعه را ندارد !ما باید بدانیم بشر امروز که به فکر داشتن سرمایه از جمله طلا و جواهرات است اگر در اتاقی محبوس شود که هوایش به مرور کم می شود حتی با داشتن میلیارد ها ثروت خیلی زود جان خواهد داد.
ما باید بدانیم وقتی آب های آشامیدنی ما را نابود می سازیم خیلی زود از تشنگی خواهیم مورد!
و همینطور در زندگی هایمان وقتی داشته هایی مانند والدین ،فرزندان و یا دوستان و اقوام خود را از دست بدهیم دیگر این سرمایه معنوی را خواهیم داشت و رفتار ها و گفتار هایمان باعث این بحران خواهد شد! بحرانی که قبل از هر کس خود شما را نابود می سازد !
رفتارو گفتار های امروز ما نابود کننده آینده ما خواهد بود اگر به آنها بیندیشیم ،یکی از مهمترین تربیت های ما برای نسل بعد اندیشیدن به رفتار ها و گفتار هایمان است ما به عنوان والدین و معلمین یا دوستان باید به عزیزانمان البته بعد از فراگیری لازم برای خویشتن تربیت خوب اندیشیدن خوب گفتن و خوب بودن را بیاموزیم !
اینکه امروز فرهنگ رانندگی ما و یا برخورد های اجتماعی مان ضعیف شده نتیجه همین نداشتن تربیت اجتماعی است این که ما بعد از نزدیک به نیم قرن هر روز در برخورد های اجتماع ایمان کمتر اصول اخلاقی را رایت میکنیم به دلیل نداشتن تربیت لازم است و جای هیچ تعجبی نخواهد بود که نسل بعد از ما نیز به مراتب رفتاری ناشایست تر از امروز را تجربه نماید.
راهکار درست و منطقی این است که هرچه سریعتر به تربیت خویش مشغول شویم و باور داشته باشیم که با تربیت خیش تاثیر مستقیمی به تربیت دیگران و در کا جامعه ارائه خواهد شد .
توقع تغییر در دیگران آرزویی است محال و دست نیافتنی چرا که هم انسانها دوست دارند محیط زندگی شان تغییر نماید نه خودشان و این فاجعه است !
به امید این که رسانها و مسئولین امر تربیت اول به تربیت و بعد آموزش توجه لازم را داشته باشند و ما نیز به فراگیری درست زندگی همت نماییم و اول از خویش و بعد محیط اطرافمان کمک کنیم ،و در این خصوص به محیط زیستمان نیز توجه نماییم.
یا حق
جعفر صابری
موضوعات مرتبط: سر مقاله
پیش فروش
کتاب زنان امپراتور
نویسنده دکتر جعفر صابری
آنچه که باید همه دوشیزگان و بانوان برای موفقیت و زندگی بهتر بدانند
تلفن سفارش:
09020068415
موضوعات مرتبط: تبلیغات
دکتر جعفر صابری تغذیه سالم!
تغذیه سالم
دوستان بسیاری دارم که در زمینه پزشکی صاحب نظر هستند و سالهاست در مراسم مختلف حتی خصوصی به تجویز و درمان دوستان می پردازند و از تغذیه سالم سخن میگویند و اینکه در چه سن و سالی چه بخورید و چه نباید بخورید و همیشه به ورزش وپیاده روی هم اشاراتی دارند و گاه و بیگاه به من هم می گویند مواظب سلامتی خودت باش و این کار را نکن و این را نخور اما آن را بخور و …
من هم میگم چشم!
میدانم که به فکر سلامتی من هستند اما خود می اندیشم دو سوم وجودم را فقط آب تشکیل داده و این آب هم از جنس هواست و اگر هوای وجودم را داشته باشم سلامتی همواره همراهم خواهد بود !
حال چگونه خوراک جسم را محیا سازم مهم است !
اندیشه و نیت درست در مان درد هایم است اگر خوب بیندیشم و بخصوص در خلوتم با ذهنم صادق باشم و به دیگران به دیده تحقیر و تهدید و حرص و ترس و حسادت ننگرم و در دل برای ایشان بد نخواهم ودر ذهن برایشان نقشه نکشم!
من اگر من باشم و به خود اندیشم بیشک از سلامت جان و روان به جسم نیز میرسم!
من اگر …بگذریم چه زیبا مولانا می گوید که:
در زمین مردمان خانه مکن
کار خود کن کار بیگانه مکن
کیست بیگانه تن خاکی تو
کز برای اوست غمناکی تو
تا تو تن را چرب و شیرین میدهی
جوهر خود را نبینی فربهی
گر میان مشک تن را جا شود
روز مردن گند او پیدا شود
مشک را بر تن مزن بر دل بمال
مشک چبود نام پاک ذوالجلال
آن منافق مشک بر تن مینهد
روح را در قعر گلخن مینهد
بر زبان نام حق و در جان او
گندها از فکر بی ایمان او
ذکر با او همچو سبزهْگلخن است
بر سر مبرز گل است وسوسن است
آن نبات آنجا یقینعاریت است
جای آن گل مجلس است وعشرت است
طیّبات آید به سوى طَیّبین
للخبیثین اَلخبیثات است، هین
در زمین مردمان خانه ساختن: تعبیر دیگری است از سپردن کار خود به دیگران.
گُلخَن:: به معنای آتشخانهْ حمام و نیز به معنای زبالهدان و کنایه از تن و زندگی مادی است.
روح را در گلخن نهادن: یعنی توجه نکردن به ارزش معنوی روح و پرداختن به زندگی تن.
ذکربا او: یعنی ذکر خدا در دهان منافق و انسان ریاکار، مانند سبزهای است که در گلخن حمّام بروید یا همچون گل سوسن است که در مستراح بروید.
جوهر خود: یعنی شایستگی کمال و رسیدن به حقیقت .
مشک بر تن نهادن: استعارت از تن پروردن، پیروى هواى نفس کردن.
قعر: ژرفا.
بر زبان نام حق…: برگرفته است از آیه «وَ ما کانَ صَلاتُهُمْ عِنْدَ اَلْبَیْتِ إِلاَّ مُکاءً وَ تَصْدِیَةً: و نبود نماز آنان نزد خانه (کعبه) جز صفیر و دست زدن.»[1]
سبزه گلخن: سبزهاى که بر روى خاکروبهها رسته باشد. این ترکیب اقتباس از حدیث نبوى است: «إیّاکُم وَ خَضراءَ الدِّمَن.»[2]
مَبرَز: آب ریز، مستراح.
نَبات: رستنى و سبزه.
عشرت: شادمانى.
للخبیثین اَلخبیثات : اشاره دارد به آیه شریفهْ «الخبیثات للخبیثین والخبیثون للخبیثات والطّیبات للطّیبین.. زنان پاک براى مردان پاک و مردان ناپاک براى زنان ناپاک، ومردان پاکیزه برای زنان پاکیزه… »[3]
( 263) در سرزمین دیگران خانه بنا نکن و ساکن نشو تو بکار خود بپرداز و کار بیگانه را بعهده خود نگیر . ( 264) بیگانه کیست؟ بیگانه همین تن خاکى تو است که تمام غم و اندوه تو براى آن است . ( 265) تا تو بتن خود غذاى چرب و شیرین داده عزیزش مىدارى جوهر جان تو فربه نشده قوى نخواهد گردید . ( 266) این تن خاکى را اگر دائما میان مشک جاى دهى روز مردن گند او آشکار مىگردد . ( 267) مشگ را بتن خود نزن بلکه بدل بمال مشگ چیست؟ نام خداوند ذو الجلال است . ( 268) منافق مشگ بتن مىمالد و روح را در قعر گلخن جاى مىدهد. ( 269) بر زبان نام حق دارد و ذکر مىگوید ولى از جانش از کفر و بىایمانى بوهاى بد استشمام مىگردد. ( 270) ذکر او مثل سبزهایست که در گلخن روئیده یا چون گلیست که بر مبرز سبز شده. ( 271) آن گل و گیاه در آن جا عاریه بوده و جاى او محفل انس و مجلس عشرت است . ( 272) فرمودهاند زنان پاک براى مردان پاک و مردان ناپاک براى زنان ناپاک هستند .
توصیهْ مولانا این است که خود را نجات بده و کارخود کن، کار بیگانه مکن. به اموری که در جهت کمال و سیر و سلوکالی الله نیست، دوری گزین و در چنین موقعیتی خلوت گزیدن، شرط طریق و راه نجات است.
هر آنچه انسان را از مسیر شناخت حقایق آن جهانی و امور ماورای این جهان باز دارد یا موجب ایستایی انسان از حرکت و سیرالیالله شود و همچنین، عوامل وابستگی مادی را تقویت کند، ولو رسیدگی به امور معیشتی و توجه به جسم عنصری شخص باشد، از نظر مولانا بیگانه محسوب میشود؛ در زمرهْ بیگاری و هدر دادن زحمات و باز ماندن از بهرههای معنوی است و به مثابه خانه ساختن در زمین دیگران است. “در زمین مردمان خانه مکن”، امیال نفسانی از موانع بزرگ بر سر راه هر سالک الیالله به حساب میآید. مولانا میگوید: تا هنگامی که درحال تنیدن و ریشهدار کردن خود در امور مادی این جهانی هستید و همه همّتان صرف مسائل زندگی دنیایی و پاسخگویی به امیال گوناگون نفسانیتان هست، هرگز روح و جانتان را فربه و بانشاط نمییابید. تن و زندگی مادی در سیر الیالله بیگانه است و تا انسان در خدمت این بیگانه است، شادی ندارد.. تا انسان اسیر تن است، این گوهر او جلوه نمیکند. به قول سعدى:
همىمیردت عیسى از لاغرى تو در بند آنى که خر پرورى
(بوستان، ب 2727)
تن و غوطهور شدن در گنداب زندگی مادی، ساختارشان طوری است که با مُشک و عنبر هم نمیشود تعفن آن را پوشاند. در اینجا مولانا سخن از مشک دیگری میکند که دل را خوشبو و شادمان میکند؛ این مشک “ذکر خدا” است. منظور مولانا این است که حتی تمسک به ظواهر دین و شریعت، برای خوب جلوه دادن خود هم راهگشاه نیست و بهمثابه مشک بر تن مالیدن است که یک رفتار مذهبی منافقانه است. منافقان که دلشان را از نور حق بهرهاى نیست، پیوسته در پى ارضاى خواهشهاى نفسانىاند و با مؤمنان به دو رویى کار کنند. به ظاهر با مسلماناناند و در باطن همراه شیطان. «وَ إِذا لَقُوا اَلَّذِینَ آمَنُوا قالُوا آمَنَّا وَ إِذا خَلَوْا إِلى شَیاطِینِهِمْ قالُوا إِنَّا مَعَکُمْ إِنَّما نَحْنُ مُسْتَهْزِؤُنَ»[4] ظاهرى آراسته دارند و دلى تاریک همچون سبزه در خرابه ها.
[1] – سوره انفال،آیه 25
[2] – احادیث مثنوى، ص 43 و 65 و 212
[3] – سوره نور، آیه 26
[4] – سوره بقره، 14
http://arshiat.parsiblog.com/Author/%d9%85%d8%ad%d9%85%d8%af%d8%b1%d8%b6%d8%a7+%d8%a7%d9%81%d8%b6%d9%84%d9%8a/
تغذیه سالم
دوستان بسیاری دارم که در زمینه پزشکی صاحب نظر هستند و سالهاست در مراسم مختلف حتی خصوصی به تجویز و درمان دوستان می پردازند و از تغذیه سالم سخن میگویند و اینکه در چه سن و سالی چه بخورید و چه نباید بخورید و همیشه به ورزش وپیاده روی هم اشاراتی دارند و گاه و بیگاه به من هم می گویند مواظب سلامتی خودت باش و این کار را نکن و این را نخور اما آن را بخور و …
من هم میگم چشم!
میدانم که به فکر سلامتی من هستند اما خود می اندیشم دو سوم وجودم را فقط آب تشکیل داده و این آب هم از جنس هواست و اگر هوای وجودم را داشته باشم سلامتی همواره همراهم خواهد بود !
حال چگونه خوراک جسم را محیا سازم مهم است !
اندیشه و نیت درست در مان درد هایم است اگر خوب بیندیشم و بخصوص در خلوتم با ذهنم صادق باشم و به دیگران به دیده تحقیر و تهدید و حرص و ترس و حسادت ننگرم و در دل برای ایشان بد نخواهم ودر ذهن برایشان نقشه نکشم!
من اگر من باشم و به خود اندیشم بیشک از سلامت جان و روان به جسم نیز میرسم!
من اگر …بگذریم چه زیبا مولانا می گوید که:
در زمین مردمان خانه مکن
کار خود کن کار بیگانه مکن
کیست بیگانه تن خاکی تو
کز برای اوست غمناکی تو
تا تو تن را چرب و شیرین میدهی
جوهر خود را نبینی فربهی
گر میان مشک تن را جا شود
روز مردن گند او پیدا شود
مشک را بر تن مزن بر دل بمال
مشک چبود نام پاک ذوالجلال
آن منافق مشک بر تن مینهد
روح را در قعر گلخن مینهد
بر زبان نام حق و در جان او
گندها از فکر بی ایمان او
ذکر با او همچو سبزهْگلخن است
بر سر مبرز گل است وسوسن است
آن نبات آنجا یقینعاریت است
جای آن گل مجلس است وعشرت است
طیّبات آید به سوى طَیّبین
للخبیثین اَلخبیثات است، هین
در زمین مردمان خانه ساختن: تعبیر دیگری است از سپردن کار خود به دیگران.
گُلخَن:: به معنای آتشخانهْ حمام و نیز به معنای زبالهدان و کنایه از تن و زندگی مادی است.
روح را در گلخن نهادن: یعنی توجه نکردن به ارزش معنوی روح و پرداختن به زندگی تن.
ذکربا او: یعنی ذکر خدا در دهان منافق و انسان ریاکار، مانند سبزهای است که در گلخن حمّام بروید یا همچون گل سوسن است که در مستراح بروید.
جوهر خود: یعنی شایستگی کمال و رسیدن به حقیقت .
مشک بر تن نهادن: استعارت از تن پروردن، پیروى هواى نفس کردن.
قعر: ژرفا.
بر زبان نام حق…: برگرفته است از آیه «وَ ما کانَ صَلاتُهُمْ عِنْدَ اَلْبَیْتِ إِلاَّ مُکاءً وَ تَصْدِیَةً: و نبود نماز آنان نزد خانه (کعبه) جز صفیر و دست زدن.»[1]
سبزه گلخن: سبزهاى که بر روى خاکروبهها رسته باشد. این ترکیب اقتباس از حدیث نبوى است: «إیّاکُم وَ خَضراءَ الدِّمَن.»[2]
مَبرَز: آب ریز، مستراح.
نَبات: رستنى و سبزه.
عشرت: شادمانى.
للخبیثین اَلخبیثات : اشاره دارد به آیه شریفهْ «الخبیثات للخبیثین والخبیثون للخبیثات والطّیبات للطّیبین.. زنان پاک براى مردان پاک و مردان ناپاک براى زنان ناپاک، ومردان پاکیزه برای زنان پاکیزه… »[3]
( 263) در سرزمین دیگران خانه بنا نکن و ساکن نشو تو بکار خود بپرداز و کار بیگانه را بعهده خود نگیر . ( 264) بیگانه کیست؟ بیگانه همین تن خاکى تو است که تمام غم و اندوه تو براى آن است . ( 265) تا تو بتن خود غذاى چرب و شیرین داده عزیزش مىدارى جوهر جان تو فربه نشده قوى نخواهد گردید . ( 266) این تن خاکى را اگر دائما میان مشک جاى دهى روز مردن گند او آشکار مىگردد . ( 267) مشگ را بتن خود نزن بلکه بدل بمال مشگ چیست؟ نام خداوند ذو الجلال است . ( 268) منافق مشگ بتن مىمالد و روح را در قعر گلخن جاى مىدهد. ( 269) بر زبان نام حق دارد و ذکر مىگوید ولى از جانش از کفر و بىایمانى بوهاى بد استشمام مىگردد. ( 270) ذکر او مثل سبزهایست که در گلخن روئیده یا چون گلیست که بر مبرز سبز شده. ( 271) آن گل و گیاه در آن جا عاریه بوده و جاى او محفل انس و مجلس عشرت است . ( 272) فرمودهاند زنان پاک براى مردان پاک و مردان ناپاک براى زنان ناپاک هستند .
توصیهْ مولانا این است که خود را نجات بده و کارخود کن، کار بیگانه مکن. به اموری که در جهت کمال و سیر و سلوکالی الله نیست، دوری گزین و در چنین موقعیتی خلوت گزیدن، شرط طریق و راه نجات است.
هر آنچه انسان را از مسیر شناخت حقایق آن جهانی و امور ماورای این جهان باز دارد یا موجب ایستایی انسان از حرکت و سیرالیالله شود و همچنین، عوامل وابستگی مادی را تقویت کند، ولو رسیدگی به امور معیشتی و توجه به جسم عنصری شخص باشد، از نظر مولانا بیگانه محسوب میشود؛ در زمرهْ بیگاری و هدر دادن زحمات و باز ماندن از بهرههای معنوی است و به مثابه خانه ساختن در زمین دیگران است. “در زمین مردمان خانه مکن”، امیال نفسانی از موانع بزرگ بر سر راه هر سالک الیالله به حساب میآید. مولانا میگوید: تا هنگامی که درحال تنیدن و ریشهدار کردن خود در امور مادی این جهانی هستید و همه همّتان صرف مسائل زندگی دنیایی و پاسخگویی به امیال گوناگون نفسانیتان هست، هرگز روح و جانتان را فربه و بانشاط نمییابید. تن و زندگی مادی در سیر الیالله بیگانه است و تا انسان در خدمت این بیگانه است، شادی ندارد.. تا انسان اسیر تن است، این گوهر او جلوه نمیکند. به قول سعدى:
همىمیردت عیسى از لاغرى تو در بند آنى که خر پرورى
(بوستان، ب 2727)
تن و غوطهور شدن در گنداب زندگی مادی، ساختارشان طوری است که با مُشک و عنبر هم نمیشود تعفن آن را پوشاند. در اینجا مولانا سخن از مشک دیگری میکند که دل را خوشبو و شادمان میکند؛ این مشک “ذکر خدا” است. منظور مولانا این است که حتی تمسک به ظواهر دین و شریعت، برای خوب جلوه دادن خود هم راهگشاه نیست و بهمثابه مشک بر تن مالیدن است که یک رفتار مذهبی منافقانه است. منافقان که دلشان را از نور حق بهرهاى نیست، پیوسته در پى ارضاى خواهشهاى نفسانىاند و با مؤمنان به دو رویى کار کنند. به ظاهر با مسلماناناند و در باطن همراه شیطان. «وَ إِذا لَقُوا اَلَّذِینَ آمَنُوا قالُوا آمَنَّا وَ إِذا خَلَوْا إِلى شَیاطِینِهِمْ قالُوا إِنَّا مَعَکُمْ إِنَّما نَحْنُ مُسْتَهْزِؤُنَ»[4] ظاهرى آراسته دارند و دلى تاریک همچون سبزه در خرابه ها.
[1] – سوره انفال،آیه 25
[2] – احادیث مثنوى، ص 43 و 65 و 212
[3] – سوره نور، آیه 26
[4] – سوره بقره، 14
موضوعات مرتبط: سر مقاله
حضور دکتر جعفر صابری و پروفسور احمد سوزنچی در منزل آیت الله رازینی
دکتر جعفر صابری و پروفسور امیر احمد سوزنچی در دفتر جواهر فروشی دکتر رضا صدر
مار یا مار!
در دهه هفتاد میلادی به دلایل زیادی از جمله رکود اقتصادی در آمریکا و بخش های از کشور های اروپایی یک سری سخنرانی های انگیزشی تعریف شد و این برنامه ها توسط سیاستمداران و مدیران کلان اجتماعی رهبری می شد تا مردم امیدوار باشند و حتی جرم و جنایت هم کمتر شود این سلسله همایش ها و جلسات با موضوعات مذهبی و یا اجتماعی اخلاقی در بین مردم بسیار مورد توجه قرار گرفت و سخنرانان بزرگ انگیزشی به بهترین شکل ممکن از این شرایط استفاد می کردند و از فروش کتاب تا جزوه و خلاصه حتی تیشرت و لیوان یادگاری در این میان کم نبودن افرادی که حتی سوار و مدرک تحصیلی بالای را هم نداشتن اما جرات و شجاعتشان به آنها این فرصت را می داد تا روی صحنه بروند و حتی گاهی به مخاطبین نیز پرخاش و یا توهین کنند .
آنها در جمع و بدون توجه به اصول روانشناسی ساده و ابتدایی با برخورد های ناشایست و غیر اخلاقی شخصیت فرد مخاطب را نابود میکند و یا بهتر بگویم میکنند و اسم این کار را سمیمیت بیشتر و رو راستی میزارند و خلاصه با نشان دادن تصویری از مار اصرار دارند که به همه بفهماند این مار است و آنچه آنها میگویند درست است و لاغیر!
گچه بیش از دو ده است که این روش سخنرانی ها از دور خارج شده اما کم و بیش در جاهای مختلف جهان برقرار می باشد البته سخنرانی های علمی و تخصصی و یا موارد این گونه هنوز از جایگاه خود برخوردار است !
اما هنوز در ایران این مورد سخنرانی ها مخاطبین خود را دارد و بخصوص وقتی میگویند رایگان است و برای نمونه موردی برای پولسازی ،کسب درآمد ،زندگی موفق و خلاصه عناوینی از این دسته برگزار میشود جماعتی هم برای کسب این اندوخته ها راهی شده و ساعتی به مطالب و موضوعات توجه میکنند درست است که شاید از کلاس ای بعدش بهره مند شوند اما نمی دانند در همین یکی دو ساعتی که وقت می
زارند چقدر روح و روانشان تحت تاثیر این مطالب ممکن است آسیب ببیند !
اگر شخصی از هوش و تحصیلات و دانش کافی برخوردار باشد این بحران بوجود آمده را به راحتی طی می کند اما بیشتر افراد به دلایل مختلف از جمله اقتصادی و معیشتی ذهنشان بشدت درگیر شده و نا خواسته به تله ذهنی این افراد می افتند یا در کلاسهایشان شرکت می کنند و یا مدتها فکرشان مشغول این موارد خواهد بود مواردی که به طور سطحی و ابتدایی فقط بیان شده بود حتی آمار و ارقامهای داد شده گاه واقعی نیست.
در هر صورت داستانی است که روزی شیادی به روستای رفته و معلم ده را مورد خطاب قرار میدهد که تو سواد نداری و به مردم دروغ میگوای معلم و شیاد در حضور اهالی شروع به دفاع از خود می نمایند شیاد از معلم میخواهد که روی تخته نویسد مار و معلم همین کار را میکند شیاد با لبخند می گوید نگفتم دروغ گو است و خودش تصویر ماری را روی تخته می کشد و به مردم می گوید خودتان قضاوت کنید کدام یک مار است !
یا حق
جعفر صابری
موضوعات مرتبط: سر مقاله
سر شناسه: توسعه واقعی ت مجاز ی متاورس توسط بلاک چی ن و NFT
مشخصات نشر: تهران: انتشارات آشتی
تیراژ: 1000 نسخ ه
چاپ: چاپ روز
شابک:
انتشارات آشت ی
توسعه واقعی ت مجاز ی متاورس توسط بلاک چی ن و NFT
نویسنده: دکتر جعفر صابری
چاپ و صحافی:
چاپ اول:
قیمت: 30000 تومان
نشانی: تهران صادقیه باغ فیض میدان باغ فیض ابتدای خیابان قربانی شریف پلاک
هشت واحد هفت 02144608672
5
فهرست مطال ب
عنوان صفح ه
فهرست شکل ها . . . ……….. ………………………….. ………………………….. 10
چکیده . . . ……………………….. ………………………….. ………………………….. 11
فصل 1 – متاورس و NFT .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. 13
1 – 1 مقدم ه . . . ………………………… ………………………….. ………………………….. 14
1 – 2 توسعه متاورس توسط کرونا . . …………….. ………………………….. 15
1 – 3 مطالعه مور دی 1 .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. 17
1 – 4 مطالعه مور دی 2 .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. 19
1 – 5 NFT ها، وب 3 و متاور س . . ……………………. ………………………….. 21
1 – 5 – 1 – پایه و اساس NFT ها و اقتصاد خال ق . ……………………… 28
1 – 6 کاربرد امروزه NFT .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. 30
فصل 2 – متاورس و بلا کچین . . … ………………………….. ………………………….. 27
2 – 1 مقدم ه . . . ………………………… ………………………….. ………………………….. 28
6
2 – 1 – 1 – دنیا ی مجاز ی و خلاقیت . . …………….. ………………………….. 29
1-1-1-2 – خلا قیت انسا نها . . ………………… ………………………….. 29
2-1-1-2 – ارتباط بین دنی ای مجازی و دنیای واقع ی . ………. 30
3-1-1-2 -ترکی ب مجا زی و واقعیت در متاور س . ……………… 32
2 – 1 – 2 – اعتبار داده ها در د نیای مجا ز ی . ….. ………………………….. 34
2 – 1 – 3 – متاورس مبتن ی بر اتریو م . . …………….. ………………………….. 36
2 – 1 – 4 – هوش مصنوعی و بلا کچین . . ……….. ………………………….. 39
2 – 2 رویارویی بلا کچین و هوش مصنو عی در متاور س . …………… 42
2 – 3 یادگی ری داد هها با ک یف یت بالا . . ……………….. ………………………….. 43
2 – 3 – 1 – داد ههایی با قابلیت استفاده مجد د . ………………………….. 45
2 – 3 – 2 – شبکه غیرمتمرک ز پایدار . . ……………… ………………………….. 45
2 – 3 – 3 – حریم خصوص ی . . .. ………………………….. ………………………….. 46
2 – 3 – 4 – تمایز بین مجاز ی و واقع ی . . ………….. ………………………….. 47
2 – 3 – 5 – محتو ای غن ی . . …… ………………………….. ………………………….. 48
2 – 3 – 6 – چرخه مطلوب اقتصاد ی . . ………………. ………………………….. 48
7
2 – 4 نتیجه گیر ی . . . ……………… ………………………….. ………………………….. 49
فصل 3 – برر س ی همه جانبه NFT .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. 51
3 – 1 مقدم ه . . . ………………………… ………………………….. ………………………….. 52
3 – 2 توکن غیرقابل تعوی ض ) NFT ………………………….. ………………. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ) 54
3 – 3 اجزای فن ی . . . ………………… ………………………….. ………………………….. 59
3 – 3 – 1 – بلاک چی ن . . ………. ………………………….. ………………………….. 59
3 – 3 – 2 – قرارداد هوشمن د . . ………………………….. ………………………….. 61
3 – 3 – 3 – آدرس و تراکن ش . . …………………………. ………………………….. 62
3 – 3 – 4 – رمزگذار ی داد هها . . ………………………… ………………………….. 63
3 – 4 ارزیابی امن یت ی . . . …………… ………………………….. ………………………….. 64
3 – 4 – 1 – اسپوفین گ . . . ……….. ………………………….. ………………………….. 64
3 – 4 – 2 – دستکار ی . . . ………… ………………………….. ………………………….. 65
3 – 4 – 3 – انکار . . . ………………… ………………………….. ………………………….. 66
3 – 4 – 4 – افشای اطلاعات . . ………………………….. ………………………….. 66
3 – 4 – 5 – محروم ساز ی از سرویس (DoS) .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. 67
8
3 – 4 – 6 – بالا بردن امتیا ز . . .. ………………………….. ………………………….. 68
3 – 5 فرص تها . . . ……………………. ………………………….. ………………………….. 68
3 – 5 – 1 – تقویت صنعت باز یسازی . . ……………. ………………………….. 69
3 – 5 – 2 – شکوفایی رویدادهای مجاز ی . ………. ………………………….. 70
3 – 5 – 3 – حفاظت از کلکسیونهای د یجیتا ل . …………………………. 71
3 – 5 – 4 – الهام بخش بودن در متاور س . ……… ………………………….. 73
3 – 6 چالشها . . . …………………….. ………………………….. ………………………….. 74
3 – 6 – 1 – چالشهای کاربرد پ ذیری . . ……………. ………………………….. 75
3 – 6 – 2 – روند کند تایی د . . … ………………………….. ………………………….. 75
3 – 6 – 3 – قیمت بالای گ س . . ………………………… ………………………….. 76
فصل 4 – نتایج آما ری رشد NFT .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. 79
4 – 1 مقدم ه . . . ………………………… ………………………….. ………………………….. 80
4 – 2 نتایج . . . ………………………….. ………………………….. ………………………….. 80
فصل 5 – معاملات و اقتصاد در متاور س . . ………………. ………………………….. 85
5 – 1 مقدم ه . . . ………………………… ………………………….. ………………………….. 86
9
5 – 1 – 1 – معامله کالاهای مجاز ی . . ……………….. ………………………….. 86
5 – 1 – 2 – اکو سیست م . . ………. ………………………….. ………………………….. 93
5 – 1 – 3 – محتو ای ایجا د شده توسط کاربر (UGC) .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. 93
5 – 1 – 4 – اقتصا د . . . …………….. ………………………….. ………………………….. 94
5 – 1 – 5 – هوش مصنوع ی . . .. ………………………….. ………………………….. 95
مراج ع . . . . ………… ………………………….. ………………………….. ………………………….. 97
10
فهرست شکل ه ا
عنوان صفح ه
شکل ) 5 – 1 ( حدس ما در مورد اینکه تجارت شی مجاز ی چگونه
ممکن است به نظر برسد. . . ………. ………………………….. ………………………….. 89
صفحه 11 NFT توسعه واقعی ت مجازی متاورس توسط بلاک چین و
چکید ه
ویژگی تعیین کننده متاورس واقعی این است که به اقتصاد و ارزهای
بومی خود نیاز دارد، جایی که د ر ه ر د و مفهو م فیزیک ی یا مجاز ی و
مهمتر از همه بدون نیاز به یک دول ت، ارزش را م یتوان ب هدستآورد،
خرج کرد، وام داد، قرض گرفت یا سرمای هگذاری کرد،
با فناوری های جدید مرتبط با توسعه کامپیوترها، گرافیک و سخت
افزار، دنیای مجازی به واقعیت تبدیل شد هاست. با گسترش ویروس
کووید 19 در سراسر جهان، تقاضا برای واقعیت مجاز ی 1 افزایش یافته
و صنعتی که توسط متاورس ارائه م یشود در حال ت وسعه است. در
متاورس، دنیای مجاز یای که فراتر از واقعیت رفته است، هوش
مصنوعی و فناوری بلا کچین در حال ترکیب هستند. این کتاب توضیح
م یده د که چگونه هوش مصنوعی، 2NFT و بلا کچین م یتوانن ددر
متاورس تأثیرگذار باشند.
یکی از بهترین کاربردهای NFT ، در فضا ی متاورس است که در آن
بازیها، محتوای تولید شده توسط کاربر، هنر، امور مالی، آواتارها،
1 Virtual reality
2 توکن غیر قابل تعویض
صفحه 12 چکید ه
بازیهای چند نفره و فعالی تهای اجتماعی مفاهیمی هستند که برای
بازیکنان، ارزش ملموس دارند.
✓ به دلیل جدید بودن موضوع این کتا ب امکان استفاده از منابع
قدیمی وجود نداشت و حتی منابع جدید برای این موضوع
کمیاب بودند ولی با تحقیقات فراوان ، بیش از د ه مقاله معتبر
که عمر هر یک به بیش از چند ماه اخیر نمیرس د، پیرامون
موضوع مورد بحث گرد آوری شده و با دقت فراوان ترجمه شده
و ویرایش علمی و ادبی گردیدند. امیداوریم با تالیف این کتاب
توانست هبا شیم خوانندگان ایرانی آن را به تلاش برای تواز ن
جهانی سطح علمی کشورما ن پیرامون این موضوع، ترغیب و
تشویق نمود هبا شیم.
صفحه 13 NFT توسعه واقعی ت مجازی متاورس توسط بلاک چین و
✓
فصل 1 متاورس و – NFT
NFT صفحه 14 متاورس و
1 – 1 مقدمه
و » مجازی، فرا دن یوی « به معنای » متا « ترکیبی از » متاورس « اصطلاح
است. » یونیورس به معنی جهان « می باشد که لغت سازیای از » ورس «
بنیاد مطالعات شتاب ) ASF (، یک سازمان غیرانتفاعی تحقیقاتی
فناوری، متاورس را به چهار دسته زیر طبقه بندی کرد: د نیای مجازی
که یک داستان مجازی ب یعیب و نقص را تجربه م یکن د، جهان آین های 1
که منعکس کننده دنیای واقعی فعلی است، یک واقعیت افزود ه 2 که
ترکیبی از اطلاعات افزود ه شده در دنیای واقعی و رصد زندگی را نشان
م یده د که اطلاعات روزمره درباره افراد و اشیاء را ضبط و ذخیره
م یکند. با پیشرفت تکنولوژی، تعداد افرادی که از متاورس استفاده
م یکنند افزایش م ییابد و با انجام فعالیت های هم سطح با واقعیت،
داد ههای متنوع و زیادی تولید م یشوند. داده های تولید شده در
متاورس به خودی خود دارای ارزش هستند. در متاورس، مقدار داد هها،
ارزش، اهمیت پایایی و امنیت در حال افزایش است. فناو ری بلا کچین
برای تضمین ثبات داد هها در متاورس مورد نیاز است و از هوش
1 Mirror world
2 Augmented reality
صفحه 15 NFT توسعه واقعی ت مجازی متاورس توسط بلاک چین و
مصنوعی برای ایمن سازی تنو ع و محتوای غنی متا ورس استفاده
م یشود.
1 – 2 توسعه متاورس توسط کرونا
در قرن بیست و یکم، بخ شهای زیادی از زندگ یها به دلیل شیوع
بیسابقه ویروس کرونا تغییر کرد هاست و تما س فیزیک ی اکنون به یک
فرهنگ عمومی جامعه در سراسر جهان تبدیل شد هاست. همچنین،
سالها بعد، پس از انقلاب صنعتی چهارم، اکنون عمیقاً در سبک زندگ ی
انسان جا افتاد هاست. همگرایی فناوری دیجیتال مبتنی بر فناوری
اطلاعات و محتوای فرهنگی به طرق مختلف برای سا لها توسعه یافته
است. توسعه فناور یهای دیجیتالی که مرزهای بین فضای دنیای واقعی
و مجازی را م یشکنند، پتانسیل فراتر رفتن از محدودی تهای زمانی و
مکانی فیزیکی را دارند. به طور خاص، متاورس که م یتواند بر
محدودی تهای تجربه و درک با اسناد یا عبارات غلبه کند، م یتواند به
صورت متغیر با الما نهای واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و جهان
آین های در محتوای فرهنگی بکار گرفته شود. در این قسمت یک
پلتفرم تطبیق محتوای فرهنگی شبیه متاورس پیشنهاد م یشود که
NFT صفحه 16 متاورس و
در آن م یتوانید محتوای فرهنگی را با استفاده از آواتارها در متاورس
که م یتواند با محتوای فرهنگی ترکیب شود، تجربه کنید. پلتفرم
تطبیق محتوای فرهنگی یک سیستم پلتفرمی طراحی م یکند که
اطلاعات محتوای فرهنگی را به کاربرانی ارائه، توصیه و مطابقت م یدهد
که م یخواهند این محتواها را ب هطور مستقیم یا غیرمستقیم با مراجعه
به پل تفرم ب ه عنوان سرویس رایانش ابری تجربه کنند. کاربرانی که از
بستر تطبیق محتوای فرهنگی استفاده م یکنند، م یتوانند اطلاعات
محتوای فرهنگی را با توجه به مجموعه شرایط جستجوی خود دریافت
کنند. داد ههای محتوای فرهنگی، اطلاعاتی را از موز هها و نمایشگاهها
با محتوای فرهنگی مختلف جمع آوری م یکند. اطلاعات جاذب ههای
گردشگری جمع آوری شده به عنوان داد هها نگهداری م یشود و
اطلاعات محتوای فرهنگی در صورت نیاز به سیستم مدیریت تطبیق
منتقل م یشود. سیستم مدیریت تطبیق محتوای فرهنگی داد ههای
محتوای فرهنگی ارسال شده را برای کاربرانی که شرای ط دارند فراهم
م یکند و مطابقت م یدهد. داد ههای هر کاربر و داد ههای محتوای
فرهنگی با استفاده از یک DBMS با استفاده از دستور MY SQL
نگهداری م یشود. از طریق این مجموعه فرآیندها، م یتوان انتظار داشت
صفحه 17 NFT توسعه واقعی ت مجازی متاورس توسط بلاک چین و
که به طور کامل به تقاضای روزافزون برای محتوای فرهنگی رسیدگی
کنیم .
1 – 3 مطالعه موردی 1
نخستین مراسم عروس ی بلا کچین جهان د ر دیسنترالن د 1 برا ی ی ک
زوج آمریکایی ب رگزار ش د. در ا ین مراسم 2000 مهمان در فضای مجاز ی
متاور س حضو ر پیدا کردن د و گرو ه حقوقی ر ز 2 مسئولیت رسمیکرد ن
این ازدواج ر ا برعهده داشت . » کندیس هرلی « و » رایان « مراسم عروسی
مقام قضایی دیوان عالی ایالت آریزونا، اولی ن ،» کلینت بولیک « با حضور
ازدوا ج متاورس ی جهان است .
البته مراسم عروس ی کام لا طبق برنام ه پیش نرف ت و برخ ی مهمانان ب ه
دلیل تعداد بالای شرکتکنندگان با مشکلاتی روبرو شدن د و برخی د ر
حین مراس م نتوانستن د تصویر داما د را ب ه درستی مشاهده کنن د.
بنیانگذار و مدیر گروه حقوقی رز ادعا م یکن د که این اولین عروس ی
است ک ه د ر متاور س مبتن ی ب ر بلا کچین برگزا ر شد هاست. و ی د ر
1 Decentraland
2 Rose Law Group
NFT صفحه 18 متاورس و
مصاحبه مطبوعاتی در این زمینه اعلام کر د با توجه به اینکه متاور س
هنوز در مراحل ابتدایی مسی ر خود ش قرار دارد، این گروه الگویی برای
ازدوا ج قانون ی د ر نظ ر گرفت ه تا پیون د زوجی ن رسمیت داشت هباش د .
گفتن ی است مراس م عروس ی د ر ملک مجاز ی گروه حقوق ی ر ز د ر
دیسنترالن د برگزار ش د. این گروه حقوقی، چارچو ب متاورسی ازدواج را
با تنظی م سندی مجاز ی ب ه انجام رسان د که د ر آ ن ب ه دارای یها ی
دیجیتال ی زوج مربوطه در بلاک چین اشار ه شده بود .
همچنین گروه حقوقی رز خاطرنشان کرد در حال حاضر هیچ چارچوب
قانونی برای ازدواج د ر متاور س وجود ندارد، درنتیج ه هنوز مشخ ص
نیست که ثبت ازدوا ج د ر چنین فضایی از نظر قانونی الزامآور خواه د
بود یا خیر. در نتیجه ثبت چنین ازدواجی ی ک قرارداد بین طرفین است
برخلاف دنیای واقعی، ازدواج در متاور س با محدودی تهای فیزیک ی
برای دعو ت مهمانان مواجه نیست. در ای ن مراسم ازدواج متاورسی ،
هدایای NFT از سوی برخ ی ا ز مهمانان ب ه عرو س و داماد تقدی م ش د
ک ه البت ه به دلی ل برخی مسایل فنی ، مهمانان با مشکلاتی روبر و بودن د .
صفحه 19 NFT توسعه واقعی ت مجازی متاورس توسط بلاک چین و
پس ا ز ا جرای مراسم د ر دیسنترالند، مهمانان ب ه صفحه ا ینستاگرام گرو ه
حقوقی رز هدایت شدن د تا بتوانن د به صورت زند ه زوج واقعی را مشاهده
کنن د. البت ه ب ا وجود ی ک ه گرو ه حقوق ی ر ز ثب ت این ازدوا ج را قانون ی
م یداند، ا ما ب رخی کارشناسان حقوق ی هنو ز چنین ا دعای ی را قبول ن دارن د
و متقاع د نشد هان د. این کارشناسان م یگوین د مراسم عروسی قانون ی
نبای د با همتایان دیجیتالی افراد برگزا ر شود. گفتنی است در برخ ی
ایالتهای ایالات متحد ه حت ی اجازه نم یدهن د که زوجین از را ه دور و
یا حتی از طری ق ویدی و کنفرانس، به عق د یکدیگر در بیاین د و
محدودی تهایی درنظر م یگیرن د.
1 – 4 مطالعه موردی 2
با ادامه یافتن محدودی تهای ناشی از کووی د – 19 در کشو رهای جهان و
لغو بسیاری از مراسم، یک زوج هندی تصمیم گرفتند جشن ازدواج
خود را به صورت دیجیتالی و در فضای متاور س برگزار کنن د .
این زوج دوس تدار هر یپاتر، جشنشان را در متاورس با فضایی