مرکز آموزشی اندیشه
آموزشی پیش دبستانی ،دبستان،راهنمایی و دبیرستان اندیشه مرکزی برای باز فراگیری خانوادها
مطلب زیر به قلم آقای جعفر صابری با عنوان :
پنج شنبه ها تعطیل نیست
تقدیم می شود.
بنام خدا
پنج شنبه ها تعطیل نیست
حضور جناب آقای ایمانی معاونت محترم انجمن اولیاء و مربیان آموزش و پرورش شهر تهران
و
حضور سر کار خانم آجور لو معاونت محترم پیش دبستانی و دبستان های شهر تهران
با سلام
احتراماً ضمن عرض تشکر فراوان در خصوص ایجاد شرایطی برای بوجود آوردن بستری شاد و مناسب برای فرزندان عزیزمان در خصوص بهره مندی از فضاهای آموزشی در روز های تعطیل و بویژه پنج شنبه ها به پیوست نظرات و طرح پیشنهادی خود را در بهبود هر چه بهتر اجراء این پروژه تقدیم می نمایم.
اهداف اصلی:
اهداف اصلی از اجراء پروژه مدرسه تعطیل نیست، ضمن ایجاد یک فضای شاد آموزشی برای دانش آموزان عزیز بوجود آوردن بستر تعامل بیشتر خانواده های محترم با مسئولین آموزشی می باشد .
هدف ،بالا بردن علاقه و کشف استعداد دانش آموزان مستعد و همسو سازی و همسان سازی توان یاد گیری دانش آموزان عزیز.
در این خصوص دعوت از :
چهره های مشهور و موفق اجتما ع برای معرفی بیشتر و الگو سازی مناسب .
دعوت از دست اندر کاران مشاغل مختلف بویژه خد ماتی برای شناخت بهتر نیاز های جامعه
دعوت از دست اندر کاران حفظ محیط زیست و طبیعت
دعوت از کار آفرینان و متخصصین و مخترعین
دعوت از مأموران محترم نیروی انتظامی – آتش نشان ها و …
دعوت از مدیران انجیوهای ویژه کودکان و نوجوانان و معرفی خد ماتشان
دعوت از افرادی که در گیر امور باز یافت و محیط زیست هستند
دعوت از ماموران راهنمایی و رانندگی و پلیس راه
دعوت از علمای دینی و شخصیت های مذهبی
دعوت از خبر نگاران و روزنامه نگاران
دعوت از عکاسان و تصویر بر داران
دعوت از هنر مندان نقاش و مجسمه ساز
دعوت از فیلم سازان و نویسندگان
پر ورش دهندگان گل و گیاه
ماموران باغ وحش
مربیان ورزش رزمی
مربیان خیاطی
مربیان گلسازی
مربیان گل دوزی
مربیان آشپزی
نقل داستان و مطالب دینی و مذهبی از زبان مربیان مذهبی
شعر خوانی و کتاب خوانی برای بالا بردن استعداد های بچه ها در درک مطلب و تصویر سازی بهتر.
همچنین بر گزاری اردو های یک روزه با هدف یاد گیری بیشتر و آموزش مشاغل گو نا گون …
بر گزاری آزمون های علمی مشترک بین کلاس ها و دانش آموزان یک پایه تحصیلی است .
نکات مهم :
سعی شود چنانچه اردویی برای دانش آموزان تعریف شده بطور چرخشی باشد و همه ی دانش آموزان در تمام مجموعه فرصت حضور در ار دوها را داشته باشند و به هیچ عنوان تفکیکی صورت نگیرد.
سعی شود به دلایل مختلف هدایا و جوایز به بچه ها داد شود بخصوص توجه ویژه به افرادی که کمتر حضور داشته و یا دارند و از لحاظ درسی و یا هوشی کمی ضعیف تر هستند در این ایام توجه بیشتری شوند.
نتیجه حضور و تلاش بچه ها در روزنامه دیواری هر هفته درج شود و چنانچه امکانش باشد در یک وب لاگ با نام انجمن مدرسه درج و ثبت گردد هر هفته این وب لاگ به درج گزارش ها و تصاویر به روز رسانی شوند و روزنامه های دیواری انجمن تصاویر بچه ها و حضورشان را در هفته قبل به تصویر بکشند.
سعی شود از خود دانش آموزان برای تشکیل یک گروه و دسته برای فعالیت ها استفاده شود و کمتر حضور بزرگسالان در کنارشان باشد مگر برای راهنمایی و مشاوره.
کلیه گروه ها بسته به کلاس و سن و سالشان تعریف و ارزیابی شوند برای نمونه بین کلاس اولی ها و بین کلاس دومی ها و به هیچ عنوان بین همه ی بچه ها مسابقه و امتحان و ارزیابی صورت نگیرد.
در تقسیم بچه ها مواردی چون بیماری وموارد خاص حتماً لحاظ شود و مورد توجه قرار گیرد .
کار گروهی و دست جمعی بین گروه های کلاسها تقسیم شود و از ترکیب یک یا چند گروه از یک کلاس با کلاس دیگر خود داری شود و بچه های هر کلاس فرصت دوست یابی و همکاری با کلاس دیگر را داشته باشند. تا از توان و اندوخته های یکدیگر بیشتر بهره مند شوند.
نحوه اجراء برنامه ها:
این بر نامه ها به شکل معرفی اولیّه شغل و اهمیّت شغل، بر گزاری مسابقه بین بچه ها و حتی اولیاءخواهد بود و در پایان هم مقرر می شود که بعد از یک مدت 15 روزه بچه ها آنچه فرا گرفته اند را در قالب یک کار عملی (ساخت فیلم- ساخت یک قطعه – تولید یک وسیله- بوجود آوردن یک اثر هنری ، به مدرسه ارائه دهند).
برگزاری مسابقاتی مانند آشپزی – خیاطی (مد و لباس)– گلدوزی – طراحی و معماری حتی شهر سازی است.
بررسی طرح های معماری شهر های ایده آل و دوست داشتی کودکان با توجه به سلایق وعلایق ایشان.
تهیه خبر نامه و روزنامه دیواری
اجرائ تاتر و سرود های دست جمعی
اجرا بر نامه های هنری
پخش فیلم و نقد و بر رسی فیلم های ویژه کودکان و نوجوانان با حضور دست اندر کاران صنعت سینما
دعوت از گروه های هنری به جهت آشنایی بیشتر بچه ها با فعالیت های هنری و شاد بویژه تئاتر زنده و عروسکی
و موارد مناسب دیگر…
نمایشگاه های ماهانه:
هر ماه یک نمایشگاه از آموخته های بچه ها درگوشه ای از نماز خانه و یا سالن اجتماعات و همچنین مکان های مناسب دیگربر گزار می شود که می تواند به شکل زیر باشد:
هر یک از آثار دارای یک شناسنامه کامل از سازنده با نام و نام خانوادگی و حتی تصویر وی باید در دفتر نمایشگاه ثبت گر دد. ولی روی کار و اثر تنها یک کد که در هر نمایشگاه هم تغییر خواهد کرد درج می شود این کار بدان دلیل است که نام سازنده مخفی بماند و تنها با کد، شناسایی شود و در فرمی که به شکل زیر خواهد بود توسط دانش آموزان دیگر – مربیان – اولیاء و همچنین بازدید کنندگان بررسی و نمره از ده داده می شود .مجموعه این نمره ها در دفتر نمایشگاه و در مقابل نام فرد در پایان سال تحصیلی به شناخت بهتر توانایی و استعداد یابی معلمین و والدین کمک شایسته ای می نماید.
شایان ذکر است در تمام مراحل به بالاترین نمره جوایزی داده می شود و حتی می توان با اهداء کارت جایزه برای هرفرد در پایان دوره ،هدیه ی ارزنده تری با هماهنگی والدین و افراد خَیّر و مدرسه تقدیم شود.
نمونه فرم :
فرم ارزش یابی اثر هنری کد:
کد دانش آموز
|
دانش آموز
|
معلم
|
اولیا دانش آموزان
|
مدیر و معلمین
|
بازدید کنندگان
|
توضیحات
|
1
|
|
|
|
|
|
|
2
|
|
|
|
|
|
|
3
|
|
|
|
|
|
|
4
|
|
|
|
|
|
|
5
|
|
|
|
|
|
|
6
|
|
|
|
|
|
|
7
|
|
|
|
|
|
|
توضیحات 1:
خانه های کد دانش آموزان به تعداد شرکت کنندگان در نمایشگاه است یعنی اگر 100نفر شرکت کنند داریم 100خانه و کد یا همان شماره دانش آموز شرکت کننده باید ثبت شود.
نحوه کمک به اجراء بهتر پروژه:
همانطور که مستحضر هستید همه ی مدارس در همان شروع سال تحصیلی فرم هایی را در اختیار والدین قرار داده اند که در آن والدین به شغل ، تحصیلات و همچنین نحوه همکاری با مدرسه اشاره نموده اند ،برای سهولت کار، ما این فرم ها را باید طبقه بندی بنمائیم.
برای این کار شایسته است اعضاء محترم انجمن، همگی دست به دست هم دهند و برای نمونه مشاغل را به شکل زیر تقسیم نمایند:
مشاغل خد ماتی
مشاغل اداری
مشاغل آزاد
مشاغل خانگی
مشاغل نظامی
مشاغل ورزشی
فروشندگان
آموزشی
پزشکی و پیرا پزشکی
مهندسی و آی تی
مدیریت و بازرگانی
صنعت گران
سایر موارد:
خانه دار ها (بی شک مادران و والدینی که از واژه خانه دار استفاده کرده اند نیز دارای هنر هایی چون آشپزی – خیاطی – و یا حتی کم نیستند افرادی که تحصیلات عالیه دارند)
در اینجا مرحله بعدی تقسیم بندی ما همان تقسیم بندی تحصیلات است که بهتر با شرایط تحصیلی خانواده ها آشنا بشویم و مقدار توانایی و علاقه شان برای حضور در خد مات آموزشی مدرسه .
در مرحله بعد از همکاری معلمین و همچنین همکاران آموزشی مدرسه با در نظر گرفتن علاقه و نیازشان برای کسب درآمد به گفت و گو می نشینیم چرا که کم نیستند معلمین و مربیان محترمی که توانایی فراوانی در بخش های گو نا گون دارند ولی با عنایت به اینکه معرفی خود را به نحو احسن انجام می دهند. باید تمایلشان را برای حضور در فوق برنامه مدرسه جلب بنمائیم.این کار بجهت آشنایی دانش آموزان با ایشان بی شک تأثیرات مثبتی خواهد داشت.
در مرحله بعدی اعضاء انجمن بسته به توان خود در سه یا چهار روز زمان حضورشان را برای ملاقات با گروه های مشخص شده والدین تنظیم و برای نمونه در یک روز با دو یا حتی سه گروه از والدین ملاقات نموده و فرم همکاری برای حضورشان در مدرسه و مساعدتشان در بخش آموزشی و فوق برنامه مطرح نموده و نیازهای مدرسه مانند نیاز به سرویس ایاب و ذهاب برای بردن دانش آموزان به اردو – مکان هایی برای بازدید رایگان – معرفی اشخاص مطرح و مورد نظر در جدول مهمانان برای دعوت و سخنرانی – معرفی اسپانسر برای حضور در برنامه ها و کمک به مدرسه و همچنین توانایی های ایشان برای موارد ی که به نظرشان می رسد …دعوت می شوند.
شایان ذکر است ما در این مرحله چنانچه گروه ها به تعداد باشند که امکان حضور چند گروه در یک ساعت و یک جلسه باشد مقایرتی نیست و موردی نیز ندارد.
گفتنی است بسیاری از مراکز و افراد و اشخاص نیز هستند که با توجه به جایگاه اجتماعی و مجوز های لازم که به استناد قوانین جاری در کشور شامل حالشان شده مانند صاحبان کارخانه ها و تولیدی هاو بویژه مواد خوراکی مربوط به کو دکان و نوجوانان با کمال میل اسپانسری مراسم و برنامه ها را می پذیرند که در این خصوص اعضاء محترم انجمن با همانگی لازم بامدیر مدرسه که با کلیه قوانین جاری آموزش و پرورش آشنا می باشد می توانند ترتیب حضور و جذب کمک های مردمی ایشان را فراهم نمایند.
البته نکته شایسته دیگر این است که اعضاء محترم انجمن، بویژه خانم های محترم می توانند ترتیب ملاقات با مادران دانش آموزان را نیز داده و با فراغت بیشتری به موارد گفته و خواسته شده در این برنامه بپردازند.
شایسته و بایسته است مدیریت محترم مدرسه نیز با همکاری خود شرایط این گونه ملاقات ها را در فضای مدرسه بویژه در ایام هفته بوجود بیاورد و از فضا های ممکن مانند سالن اجتماعات – کتابخانه – اتاق بهداشت و حتی نماز خانه در صورت نیاز برای حضور والدین در ساعات و اوقاتی مختلف بهره گیرد چرا که شاید بعضی از والدین برایشان امکان حضور در زمان جلسه اصلی محیا نباشد.
بی شک چاپ بروشورهای خبری و اطلاع رسانی، کمک شایسته ای به احیاء این امر در خانواده های محترم می باشد.
همچنین کم نیستند اولیائی محترم، بویژه مادرانی که با کمال میل حاضر هستند بعنوان همکاری با اعضاء انجمن در اجراء بهتر و شایسته تر این طرح همکاری نمایند ،لذا پیشنهاد می شود از این حسن نیت اعضاء انجمن ها و مدیران مدارس استقبال نمایند و ایشان را نیز دعوت به همکاری نمایند.
نکته مهم :
در اجراء درست برنامه، هماهنگی هایی نیز با :
انجمن های مردمی (ستاد ساماندهی سازمانهای مرد م نهاد شورای شهر تهران)
سازمان تبلیغات اسلامی شمالغرب و شمال شرق تهران
سازمان داوطلبان هلال احمر
نیروی انتظامی جمهوری اسلامی
کانون هنر مندان کشور
شرکت تعاونی مطبوعات کشور
معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
وزارت ملی جوانان و ورزش
انجمن ورزشکاران و پیشکسوتان کشور
افراد و اشخاص بسیاری برای همکاری، اعلام آمادگی نموده اند.که در صورت تمایل اعضاء محترم انجمن های مدارس به حضورشان معرفی می شوند.
ادامه دارد…
با تشکر فراوان از کلیه اعضاء انجمن اولیا ء و مربیان شهر تهران بویژه:
ریاست انجمن و معاونت محترم شهر تهران
معاونت محترم پیش دبستانی و دبستان شهر تهران
آقایان :ناصر ترکن ، کامیار کامران ، عباسعلی زند ، علی آزاد و…
چگونه نابغه بسازیم؟
معنای پرواز چیست؟
پروازشبیه…
روش برقراری ارتباط با تصویر
این روش میتواند کلاس را متحول کند. فقط کافی است یک بار آن را انجام دهید نتایجش را در عمل ببینید . دراین روش تلاش میشود که دانش آموزان راباتصویرهایی مواجه سازیم که تاکنون کمتر با آن برخورد داشته اند. دراین مسیر معلم با ارائه تصاویری کارتونی که دارای مضامین مثبت ، روح بخش، وخلاق است تلاش میکند ذهن دانش آموزان را از فضای خظی خارج کرده و انعطاف و پویایی و تحرک را در ذهن آنها پدید آورد. دراین مدل خلاق از دانش آموزان میخواهیم به سوالاتی درارتباط با تصاویر پاسخ دهند. انتخاب تصاویر ، کاری بسیار مهم و اساسی تلقی میشود و معلم باید بتواند با شناختی که از بچه ها دارد تصاویری را انتخاب کند که به روحیات بچه ها نزدیک تر است تا در مسیر آموزش و تعلیم آنها را بیشتر شناخته و به آنها نزدیکتر شود. در مرحله بعد بهتراست از بچه ها بخواهیم که ایده های نوو وبکر در مورد تصاویر ارائه دهند ، ایده هایی که براساس ذهنیات و خلاقیتشان بیان میشود. سپس از میان آنها چندنفر دواطلب شده و نظریاتشان را برای سایرین میخوانند. دراین مرحله فضای باز و آزاد ، باعث تعامل و ارتباط بیشتر بچه ها با همدیگر میشود. ضمن اینکه آنها با فضای نقد سالم و منطقی آشنا میشوند.
درنهایت دانش آموزان باکمک معلم میتوانند از کلیه تصاویر و بحث های کلاس نتیجه گیری کند. برخی مزایای روش برقاری ارتباط خلاق با تصاویر عبارتند از :
الف: به انعطاف ذهنی دانش آموزان کمک میکند
ب: توانایی ها و استعدادهای ذهنی ، احساسی و ادراکی آنها را تحت تأثیر قرار میدهد.
ج:احساس آرامش و امنیت را در کلاس تثبیت میکند
د: به توانمند شدن و رشد نبوغ کل کلاس کمک میکند
حل مسأله خلاق
تفکر تابشی
مغز انسان یک کامپوتر پیچیده است که میتواند به گونه های مختف تصویر سازی کند. انسان موجودی توانمند است که قدرت هوش خلاق بالایی دارد و میتواند به گونه ای تابشی و انفجاری فکر کند.برای درک بهتر این موضوع میتوان یک بازی زیبا و وفوق العاده و تحسین برانگیز راه انداخت. به تمرین زیر توجه کنید.
کلمه انسان مرکز تأمل و تفکر ماست. حال باید 5کلمه در ارتباط با انسان روی شعاع اطراف آن در نظر گرفت. حال در مرحله دوم میتوان هریک از شعاع عای تابش رابا5 شعاع ادامه داد
حال میتوانیم هریک از شعاع رابا 5 شاخه دیگر ادامه داد
این روند را تا بی نهایت میتوان ادامه داد. در واقع تفکر تابشی یکی از بهترین و مهمترین روش ها برای توجه به انشعاب گسترش ابعاد ذهنی و رشد تفکر خلاق است . حال باید از خودمان بپرسیم آیا میتوانیم بااین کار درابتدا به پنج ایده و بعد بیست و پنج ایده و تا هزاران ایده برسیم.
این تمرین رامیتوان بامقواهای بزرگ و سفید و چسباندن آنها به یک دیگر و با فرش کردن یه اتاق به همراه کلیه اعضای خانواده انجام داد. یک سرگرمی که به گسترش افق های ذهنی ، رشد عقلانیت و چرخش ذهن درهمه ابعاد کمک میکند.
این فعالیت میتواند در کلاس به صورت یک کار گروهی به بچه ها داده شود و ازآنها بخواهیم با چسباندن کاغذها به هم دیگر و گسترش شعاع های تابش تا چندین مرحله پنج تایی ادامه دهند.
این کار یعنی ترسیم یک نقشه ذهنی و خلق تصورات ، مضامین و مفاهیمی که با یکدیگر درارتباط هستند. مایل میکالو در پرفروش ترین کتابش «خلاقیت عالی» نقشه ذهن را حتت عنوان به کارگیری دوسوی مغز در تفکر طولی شوح داده است . او بسیار از مزایای استفاده از نقشه ذهن را عنوان کرده است که این موارد عبارتند از :
وارد کردن تمام مغز به فعالیت
ازبین بردن آشفتگی های ذهنی
تمرکز روی موضوع
فراهم کردن امکان سازماندهی مفصل موضوع
نشان دادن ارتباط میان اجزای جدا شده اطلاعات
ارائه تصویر واضحی از کل و جز ء موضوع
بازنمائی آنچه که درباره موضوع تان میدانید به شکل یک تصویر که به شما اجازه میدهد خلاء های موجود در اطلاعاتتان را شناسایی کنید.
فراهم کردن امکان بسته بندی و سازماندهی مجدد مفاهیم و یافتن شباهت های تأکیدکننده
تایم 15 دقیقه ای را به هیچ چیز فکر نکیند
بعد ازآنکه یک تصویر ذهنی را ترسیم کردید دوباره به آن رجوع کرده و مواردی را به آن بیفزایئد.
هررزو به خود بگویید که نابغه هستید و برای تقویت روحیه نبوغتان تلاش کنید.
قبل از هر آزمون ،سخنرانی ، جلسه ، تمرین و …آنچه را که قصد انجام یا سخن گفتن درمورد آن را دارید به صورت تصویری روی کاغذ بکشید.
آینده خود و کودکانتان را نقاشی کنید
از رنگ در تصویرسازی ها و ترسیم ذهنی تان استفاده کنید
با پیکان قسمت های مختلف تصویرها را به هم متصل کنید به طوری که ارتباط میان اجرأ یک پدیده را آنچه در ذهن داشتید در عمل مشاهده کنید.
تکنیک های خلاقیت
برای شکوفایی استعداد کودکان و بزرگسالان راه های گوناگونی وجود دارد. یکی از راه ها یادگیری تکنیک های خلاقیت است. تکنیک های که باتمرین های خاص ، ویژه و متناسب با شرایط یادگیرندگان قابلیت انعطاف و تغییر را در فرد ایجاد میکند در واقع تکنیک های خلاقیت روشی برای تبادل افکار ، ایده های حل مسأله ، رسیدن به پاسخ خای متنوع ، تغییر ایجاد کردن و توقیت استعداد های فرد میباشد. این تکنیک ها ابزاری درراستای افزایش توانمندی کودکان است و درصورت تمرین و تمرکز و تکرار میتوانند ذهن دانش آموزان را برای تجربه و تحلیل و نوآوری مهیا سازند.
درفصل های قبل، اشاراتی به برخی ازاین تکنیک ها از جمله طوفان فکری و چرا داشتیم . دراین فصل تلاش براین است که بابرخی ازمتداول ترین و معروف ترین تکنیک هایی که هر معلم میتواند در مدرسه ازآنها استفاده کند ، آشنا شویم.
بچه ها را در حیاط مدرسه جمع کنید و از آنها بخواهید به چند گروه تقسیم شوند . سپس هرگروه برای اجرای یک نقش یا مجموعه ای از نقش ها تمرین کنند. مثلاً عده ای از آنها میتوانند به تهیه گزارش ورزشی از حوادث فوتبال یک هفته کشور مشغول شوند و آن را در قالب یک برنامه تلویزیونی ارائه دهند.
عده ای دیگر میتوانند نقش یک گروه پزشکی را ایفا کنند که هدف آنها نجات جان بیماران است . گروه سوم هم میتوانند نقش یک گروه آتش نشان را ایفا کنند که برای خاموش کردن آتش و اطفا حریق به مکان های مختلف بروند. سپس میتوان یک گروه ناظر هم تشکیل داد تا کارگروهی بچه ها را مورد بررسی و نقد قرار دهند.
میتوان برای بچه ها یک داستان کوتاه از یک نویسنده معروف را تعریف کرد و از آنها خواست در قالب 3 گروه به شیوه های مختلف آن را اجرا کنند. میتوان از بچه ها خواست تا با کمک به پدر و مادر ها داستان های را انتخاب کده و در کلاس اجرا کنند.
یکی از روش های موثر برای تقویت خلاقیت ، هوش ارتباطی و اجتماعی بچه ها، اجرای سخنرانی یاکنفرانس دادن است. یکی از مشکلات آموزش در نظام های سنتی این است که بچه ها بیشتر ازآنکه سوژه یا موضوعی را ارائه دهند. موضوعات طرح شده معلم ها را حفظ درس یا مسائل غیر درسی را برای سایر دوستان ارائه دهند.
تکنیک پی .ام . آی (P.M.I)
انسانها عموماً در مواجهه با مسائل یا حل آنها به طرف مسائل منفی گرایش بیشتری از خود نشان میدهند. به ویژه درکشورهای در حال توسعه و توسعه نیافته این موضوع شدت بیشتری دارد. مردم نسبت به همه چیز یک حس بدبینی و شک وتردید دارند. اما دراین تکنیک هدف این است که ذهن کودکان را در ابتدا تا حدی به طرف نکات مثبت یک قضیه و سپس نکات منفی آن سوق دهیم . درواقع روش کار دراین تکنیک این است که درابتدا ذهن رابه سمت نکات مثبت موضوع و سپس نکات منفی سوق دهیم و در انتها یک سری نکات جالب نه (+) و نه(-) را با عبارت چه جالب میشد اگر… ارائه کنیم
این تکنیک بهترین روش برای حل مسائل از زوایایی گوناگون است با این محوریت که اولویت اول مثبت اندیشی، دیدگاه های نو و مثبت است سپس به نکات منفی و جالب نیز توجه میشود.
مثال: فرض کنید قرار است در مورد سوسکهای آپارتمان صحبت کنیم و از تکنیک PMIبرای ایده یابی دراین خصوص استفاده کنیم. همیشه وقتی از سوسک صحبت به میان میآید بیشتر مردم فکر میکنند که باید به نکات منفی این جاندار ساده رنگ مزاحم درآپارتمان ها توجه کنند . اما در تکنیک PMI این خاصیت زیر سوال میرود و شما باید ابتدا به نکات مثبت ، بعد نکات منفی و در آخر نکات جالب آن توجه کنید . خود این دسته بندی به کلاس کمک میکند که از انحصارات و محدودیت های فکری رهایی یافته و موضوع رابا یک دید خوشبینانه مورد بررسی قرار دهد.
حال به پاسخ های این سوال توجه کنید : نقش سوسک ها در خانه چیست؟
سوسک ها خانه را از یک نواختی درمیاورند
سوسک ها باعث میشوند که انسان احساس تنهایی نکند
سوسک ها در زمان تنهایی بهترین هم صحبت صاحبخانه هستند
سوسک ها جای زیاید در خانه نمیگیرند ، تصور کنید اگر در هر خانه ای به جای سوسک ، ببر ، فیل، شتر وجود داشت چگونه میتوانستیم آسایش داشته باشیم
سوسک ها دزد ها را فراری میدهند. البته آن دسته از دزدهایی که از سوسک میترسند
سوسکها به ما میگویند که قدر زندگی و هرآنچه خداوند به ما داده را بدانیم
وقتی که ما خیلی غذا خورده ایم و توان بلند شدن نداریم حضور یک سوسک مارا وجد و وحرکت وا میدارد
سوسک ها حشرات موذی دیگر را ممکن است به ما آسیب بزنند میخورند
سوسک ها مارا به خنده یا گریه وا میدارند. دو حالتی که نشان میدهد ما انسانیم
وقتی که سوسکی ریو سرامیک خانه ای راه میرود رنگ مشکی آنها روی سفیدی سرامیک ها یک زیبایی خاصی ایجاد میکند
تکنیک های خلاقیت
تصویر صفحه قبل نشان میدهد که موضوع در وسط شبکه اصلی نوشته میشود که در امتداد آن 8 موضوع اصلی مطرح شده که باید مسأله را در 8 شبکه مجزا مورد بررسی قرار داد. این روش باعث میشود که در ذهن پژوهشگر دارای بسته بندی مناسبی نسبت به موضوعات ومسائل مرتبط با مسأله اصلی گردد. همچنین کمک میکند تا محقق از ایده های کلی به سوی ایده های جزئی تر پیش رود.
دراین تمرین ، موضوع بررسی مدرسه و مولفه های مشخصه آن است. ما مدرسه را با واژه هایی مثل کتاب ، درس ، تغذیه ، کلاس ، کارنامه ، مدیر ، معلم ، تنبلی…. میشناسیم. این 8 اصطلاح در حقیقت ایده های اصلی هستند که باید درشبکه های کناری نیلوفر آبی مورد بررسی قرار گرفته و 18 ایده جزدی در مورد هریک ازآنها طاحی شود. این تمرین تا حدی برای کودکان اول و دوم ابتدایی سخت است ، بهتر است از کلاس های سوم ابتدایی به بعد آن را آموزش داد. ولی کاربرد این تکنیم به حدی گسترده است که حتی توصیه میشود در دانشگاه ها در مقاطع کارشناسی ارشد به دانشجویان آموزش داده شود.
آموزش در هزاره سوم
یکی از روش های آموزش خلاقیت ، نگاه به زندگی بزرگان ، مشاهیذ و استفاده از روش هاو متدهای است که آنها به کار میبرند. نوابغ در طول تاریخ توانسته اند با روش های شگفتی آور خدو جهان را دچار تغییر و دگردیسی نمایند. دراین فصل هدف این است که بابرخی از نوابغ تاریخ بشری اشنا شویم و از دل زندگی و تجربیات آنها روشهای را استخراج کینم که معلم و مربیان میتوانند در مدارس آنها را پیاده کرده و بچه ها را آموزش دهند. حال به بررسی و معرفی برخی ازآنها میپردازیم
لئوناردو داوینچی(1519-1452)
لئوناردو داوینچی از هنرمندان و دانشمندان ایتالیایی عصر رنسانس است. او اگر چه یک روستایی زاده بود اما هوش و نبوغ کم نظیرش اورابه جایی رسادن که در فلورانس شهره خاص و عام گشت . یکی ازنشانه ها و ویژگی های عظمت روحی وی مهارت و تسلط او در رشته های گوناگون اعم از معماری ، نقاشی ، مجسمه سازی ، هندسه ، موسیقی ، کالبد شناسی ، ریخته گری و… بود. داوینچی نسبت به محیط و اطراف خود کنجکاو و هر لحظه به دنبال کشف فرصت های تازه و نوبود.
نابغه ها و روش هایی برای ………
راه های انگیزشی ذهن خلاق به روش داوینچی
داوینچی دراین زمینه تکنیک های ویژه ای را به کارمیبرد که به رشد خلاقیت ذهنی اش منجر گردید.
اولین و مهم ترین خصلت وی مهارت استفاده و کار برد از دو دست است. او توانایی این را داشت که با هر دو دست بنویسد و نقاشی کند.اگر شما تلاش کنید که با دست غیر مسلط خود بنویسید و آن را تقویت کنید یقیناً کمک زیادی به رشد ذهنی و فکری و خلاقیت شما خواهد کرد.
لئوناردو انسان عجیبی بود که کارهای عجیب و غریب زیادی میکرد. مثلاً بر روی آینه نامه های به عقب (جهت معکوس) یعنی از راست به چپ مینوشت. او ساعت ها در جلوی آینه مینشست و نامه های به طور معکوس مینوشت. این روش کمک زیادی به گسترش افق ذهنی و ایجاد چالش درآگاهی های یک فرد میکند
از اقدامات دیگر داوینچی به کارگیری تکنیک است که در ایجاد و ترغیب رویای خلاق هر فدر بسیار موثر است . آن تصویر سازی رویاگونه در محیط است. یعنی بانگاه به اطراف رویاهای ذهنیشان را برروش درد و دیوار …. تصویر کنند.
داوینچی در این زمینه تجربیات جالبی داشت. مثلاً در خاکستر شومینه اش تصوایر مختلفی ترسیم میکرد و این شبیه همان تجربه ای است که هنرپیشه معروف جودی فاستر به همراه یک پسر نابغه در فیلم معروف Little Mantataبه دست آورد آنها سایه ای بر روی سقف میدیدند. سایه ای که رنگ رویاهایشان را داشت. حال شما میتوانید همین تصویر سازی رویایی را با ابزارها ،الگوسازی برروی کاغذ دیواری ها یا پوست کندن درخت ها و…. انجام دهید.
به ابرها نگاه کنید ، ببینید چه اشیاء ، موجودات و پدید های میبینید.
از اقدامت دیگر لئوناردو تهیه دفترچه یاداشت و ضبط همه اید های است که به ذهنش میرسید یا مشاهده میکرد. یاداشت برداری در رفتر چه ها ، امروز روشی است که برای برانگیختن تفکر خلاق توصیه میشود. شما میتوانید هرآنچه را در اطرافتان میبیند در دفتر چه یاداشت ضبط کنید و بروی آن اید ها کارکرده و آنها را بسط و گسترش داده و به نو آوری برسید. یاداشت برداری روش منحصر به فرد است که هر فرد را به جایگاه بالاتری سوق میدهد . دراین روش فرد نگاه عمیق ، دقیق و باریک بینانه به جهان اطراف دارد و به همه چیز و پدیده ها به صورت یک سوژه تصویری نگاه میکند.
همه میدانند که لئوناردو یک هنرمند شگفتی آوربوده است .او قادر بود تمام توانایی اش را به کار گرفته و اهداف ذهنی اش را نقاشی کند. این گفتار یعنی شناخت خوب از خود و تبدیل مواد و متریال ذهنی به داده های خلاق که میتوانند محصولاتی شگفت آور و بی نظیر باشند.لئوناردو به خوبی میدانست که بکه و بی همتاست و میتواند به خوبی ازاین توانایی هایش درراستای ایجاد تغییر در محیط استفاده کند . هنوز هم بعد از گذشت قرن ها از عصر داوینچی بسیاری از دانشمندان برروی ذهنیت ، فکر ، احساس ، ادراک و نبوغ لئوناردو متمرکز میشوند و او را تحسین میکنند.
شاید بتوان به ویژگی های اساسی لئوناردو را در موارد زیر خلاصه کرد:
ایمان به عمل خود
شور و نشاط وصف ناپدیر
تصویر سازی خلاق
دریافت های روحانی(شهودی)
تلاش بی وقفه
آگاهی خلاق
به طور خلاصه میتوان چند راه کار برای آموزش در مدرسه نابغه ها براساس روش های لئوناردو داوینچی پیشنهاد کرد. روش های که وی به خوبی ازآنها برای رشد خود بهره برده است.
درکلاس از بچه ها بخواهیم با هر دو دستشان بنویسند و هرروز با دست غیر مسلط خود به مدت 20 دقیقه تمرین کنند.
اگر نگاهی گذرا به تفکر و اندیشه های آلبرت بیندازیم تا حدی روش های برای تدریس خلاق در کلاس های درس مییابیم
اینشتاین معتقد است کسی که هیچ گاه خطائی مرتکب نشده هرگز کار جدیدی را هم شروع نکرده است .این بیان به صراحت به ما میگوید بگذارید بچه ها مرتکب اشتباه شوند. هر قدرآنها بیشتر اشتاه کنند بیشتر به دنبال کارها یا روش های جدید خواهند رفت.
آلبرت میگوید : من آنقدر هنرمند هستم که در خیال خود آزادانه ترسیمکنم. خیال مهمتر از دانش است. دانش محدود است ولی خیال دنیارا برمیگیرد. این همان اصلی است که باید محور واساس تدریس در مدارس جدید باشد ، آزادی فکر ، آزادی احساس و آزادی عمل . وقتی به دانش آموز آزدای داده شود او میتواند دنیا را تغییر دهد. ما امروز نیازمند معلومات انباشته شده در ذهن کوکان نیستیم وظیفه ما خالی کردن ذهن آنها از اطلاعات درهم و برهم و غیر مرتبط است و به جای آن باید به کنجکای های آنها پاسخ مناسبی دهیم.
آلبرت میگوید: بگذارید هرکس مطابق رأی ، فکر ، آرزو ، مطالعات و معلومات خود قضوت کند نه مانند طوطی بازگوی گفته های دیگران باشد.
کودکان باید حرف بزنند . آن هم حرف خودشان را. آنها باید جمله بسازند . آن هم جملات خودشان را. آنها باید نقاشی کنند اما نه درخت یا آسمانی را که معلم کشیده است. به آنها ماهیگیری یاد بدهیم نه فقط خوردن ماهی را
آلبرت براین باور است که هر فرد میتواند فکر کند و از این راه ارزش های جدیدی در اختیار اجتماع بگذارد . او اعتقاد دارد که کشف گیاهان خوردنی ،طرز استفاده از آتش و ساختن لوکوموتیو توسط افرادی ظهور کرده که برای اولین بار مطرح شده است . در واقع هر فکر نو یک دنیای نو ویک زندگی نو محسوب میشود.
و…جعفر صابری
“از خاطرات مخوف و دردناک هیتلر”
یک روز صبح سرد در سرمای شدید مونیخ آلمان من کودکی 8 ساله بودم. لباس هایم هم آنقدر گرم نبود که بتوانم تحمل کنم. خانه مان هم که یک اتاق کوچک بود من و خواهر و برادر و مادرم زندگی میکردیم.
من برادر بزرگتر بودم. مادرم از سرطان سینه رنج میبرد. تا اینکه آنروز صبح نفس کشیدنش کم شد. اشک در چشمانش جمع شد. نمیدانست با ما چه کند. سه کودک زیر 9 سال که نه پدر دارند نه فامیل. مادرشان هم که اکنون رو به مرگ است. دم گوشم به من چیزی گفت، او گفت که تو باید از برادرو خواهرت مراقبت کنی. من که هشت سال بیشتر نداشتم قطره اشکم ریخت روی صورت مادرم. سریع بلند شدم تا پزشکی بیاورم. نزدیک ترین درمانگاه به خانه من درمانگاهی بود که پزشکانش یهودی بودند. رفتم التماسشان کردم.
میخندیدند و میگفتند به پدرت بگو بیاید تا یک پزشک با خود ببرد. آنقدر التماس کردم آنقدر گریه کردم که تمام صورتم قرمز بود اما هیچکس دلش برای من نسوخت.
چند دارو که نمیدانستم چیست از آن جا دزدیدم و دویدم. آن هاهم دنبال من دویدند. وقتی رسیدم به خانه برادرم و خواهرم گریه میکردند. دستانم لرزید و برادر کوچکم گفت مادر نفس نمیکشد آدلف!
شل شدم، دارو ها افتاد آرام آرام به سمتش رفتم. وقتی صورت نازنینش را لمس کردم آنقدر سرد شده بود که دیگر کار از کار گذشته بود.
@moallemshad
یهودیان وارد خانه شدند و مرا به زندان کودکان بردند. آنقدر مرا زدند که دیگر خون بالا میاوردم. وقتی بعد چند روز آزاد شدم دیدم خواهرو برادر کوچکم نزد همسایه ما هستند. همسایه مادرم را خاک کرده بود. دیگر هیچ چیز برای از دست دادن نداشتم. کارم شب و روز درس خواندن و گدایی کردن بود، چه زمستان چه بهار چه …
وقتی رهبر آلمان شدم اولین جایی را که با خاک یکسان کردم همان درمانگاه مونیخ بود. سنشان بالا رفته بود و مرا نمیشناختند. اما هم اکنون من رهبر کشور آلمان بودم. التماسم میکردند، دستور دادم زمین را بکنند و هر 6 نفر را درون چاله با دست و پای بسته بیاندازند و چاله را پر کنند. تمنا میکردند و میگفتند ما زن و بچه داریم. آنقدر بالای چاله پر شده ماندم تا درون خاک نفسشان بریده شود و این شد شروع کشتار میلیونی یهودیان و …
آدلف هیتلر
خاطرات کودکی نبرد من 1941
با کودکان به مهربانی رفتارکنیم، آنان ازما الگو میگیرند اگرالگوی خوبی باشیم، جهانی در آرامش خواهیم داشت.